De Formule 1-auto’s van dit seizoen hebben meer downforce en gaan als gevolg daarvan sneller door de bochten en hebben bovendien een kortere remafstand. Dit zorgt tot nu toe voor minder inhaalacties dan vorig jaar.

Na drie races in 2016 waren er gemiddeld 73 inhaalacties per race, dit jaar is zijn dat er slechts 21. Toen DRS in 2011 geïntroduceerd werd, verdubbelde het aantal inhaalacties per seizoen bijna van 452 naar 821. Bovendien werd er toen al bijna vier keer zo veel ingehaald als aan het einde van de jaren ’90 en de vroege jaren 2000.

Aantal inhaalacties per race (via Autosport):

2016 2017 % Verschil
Australië 26 2 -92.3
China 128 31 -75.8
Bahrein 66 32 -51.5

Een inhaalactie is geldig tijdens een snelle ronde, de eerste ronde buiten beschouwing gelaten, en moet behouden worden tot het einde van de desbetreffende ronde.

Inhaalacties

Daniel Ricciardo (Red Bull) voor Räikkönen en Vettel (Ferrari) bij de Grand Prix van China. Een paar inhaalacties later is de volgorde weer anders.

Max Verstappen
Inhalen en Max Verstappen, een gouden combinatie. Vorig jaar brak de Nederlander het record van de meeste inhaalacties van het seizoen. Dit jaar oogstte hij ook al lof toen hij bij de Grand Prix van China van P16 naar de derde plaats reed.

Verstappen vindt dat inhalen dit jaar leuker is dan vorig jaar. Coureurs moeten volgens de Nederlander harder werken om iemand anders voorbij te gaan. “Inhalen is moeilijker dan vorig jaar, maar het kan nog steeds”, meent de Red Bull-coureur. “Op nieuwe banden moet je er nog wel twee ronden echt voor knokken.”

Oud-wereldkampioen Alain Prost gaf eerder al aan geen fan te zijn van elektronische hulpmiddelen als DRS. Verstappen sluit zich hierbij aan. “Dit seizoen heb je niet erg veel aan DRS. De meeste inhaalacties in China werden gedaan zonder hulp gedaan, dat is veel leuker!”