Formule1
Mischa Bijenhof
23 maart 2012
Van Australië naar Maleisië is in meerdere opzichten een enorm verschil. Vooral als het om veiligheidsmaatregelen gaat. Hier in Sepang vraag ik me dagelijks af hoeveel verkeersslachtoffers er vallen door het schijnbaar willekeurige gebruik van weghelften door auto’s, brommers, vrachtwagens en alles daar tussenin. Regels lijken er niet te zijn.
Parkeren doe je op de plek waar je moet zijn, eten doe je op de stoep en de visresten smijt je gewoon van je af. Er is altijd wel een zwerfkat in de buurt die ermee aan de haal gaat. Hotelramen op de twaalfde verdieping gaan gewoon wagenwijd open, liften stoppen regelmatig tussen twee verdiepingen in en zware medicijnen die die je elders alleen kunt krijgen met een doorverwijzing, zijn in Maleisië bij de drogist te koop.
Australië daarentegen wordt beheerst door health and safety– regels die je het leven soms bijna onmogelijk maken. In Melbourne merkte een Britse fotograaf hoe streng die regels zijn. Net als veel van zijn colllega’s was hij op weg naar de traditionele groepsfoto van alle coureurs. Omdat hij nogal klein van stuk is, was de fotograaf van plan te gaan staan op een houtblok dat hij ergens langs de baan had gevonden.
De beveiliger in de pitstraat dacht daar anders over. Nu ziet het er ook wel wat vreemd uit om gewapend met een stuk hout richting 22 Formule 1-coureurs te lopen, maar ondanks dat de fotograaf aan de beveiliger verzekerde dat hij niet van plan was om Michael Schumachers knieschijf te verbrijzelen, werd hem de toegang geweigerd.
De reden: veiligheidsvoorschriften. De beveiliger moest eerst met zijn leidinggevende overleggen of een houtblok wel toegestaan was als hulpmiddel bij het fotograferen. Dat bleek het geval, mits het voorwerp aan de voorgeschreven minimumafmetingen voldeed. Dus moest er een rolmaat gezocht worden. Die ging de fotograaf dus maar halen, met achterlating van zijn houtblok. De beveiliger constateerde na opmeten dat het stuk hout te kort was om te voldoen aan de vereiste afmetingen die een keukentrap moet hebben, maar nadat de fotograaf demonstreerde dat het ding stabiel genoeg was om op te staan, werd dit mankement door de vingers gezien. Er was echter een ander probleem: het hulpmiddel was vervaardigd uit ‘brandbaar materiaal’.
Terwijl deze discussie plaatsvond zag ik de fotograaf in de pitstraat onder toeziend oog van die beveiligers op een blok hout balanceren. Later kwam ik hem tegen en vertelde hij me wat er gebeurd was. De groepsfoto had hij nooit gemaakt: tegen de tijd dat hij toestemming had om de pitstraat in te gaan, was het al achter de rug. Het blok hout moest hij bij terugkeer inleveren: de lokale health and safety-reglementen stonden het gebruik van houtblokken in een Formule 1-paddock immers niet toe.
Gerelateerd nieuws
Weblog – Gewoon achteraan parkeren: de oplossing voor F1’s gridstraffen farce?
17 september 2022 10:00 - Nieuws
Alpine’s pijnlijke Piastri-soap: Complexe contracten, nachtelijke tweets en de Ricciardo-vraag
03 augustus 2022 12:00 - Nieuws
Weblog: De nieuwe F1-kalender is ongebreideld ongepast opportunisme ten top
11 november 2020 12:23 - Weblog