
Verstappen draait in de rondte in Melbourne. Foto: Sutton Images
“Ik denk niet dat we het snelste team zijn”, verklapt Verstappen drie dagen voordat het doek in 2018 omhoog gaat, “maar wel dat we er dichter bij zitten dan vorig jaar.” Vader Jos verzekert dat de auto ‘echt goed’ is, Red Bulls topman Helmut Marko beweert met een stalen gezicht dat de RB14 ‘het beste chassis van het hele veld heeft’. Er heerst zichtbaar optimisme in kamp-Red Bull. Waarom ook niet? De drie trainingssessies verlopen ook voorspoedig, Verstappen kijkt zaterdagmiddag uit naar de kwalificatie. Daarin maakt hij een vrij zeldzame stuurfout, die hem een klassering op de eerste startrij achter Lewis Hamilton (hij is namens Mercedes bijna een seconde sneller dan iedereen) kost. De race is evenmin spectaculair: Verstappen verliest bij de start een plek aan Fernando Alonso, klaagt over overstuur, ‘iets’ dat van de auto is afgebroken en andere schade. Met een zesde plaats stapt hij in het vliegtuig om naar de overkant van de wereld terug te keren. Schijnbaar onaangedaan. “Zulke dingen gebeuren”, beseft Verstappen. “De snelheid was prima: op naar de volgende race.” Hamilton: ‘Dickhead’
De tweede voorstelling van 2018 is in Bahrein, midden in de warme woestijn en onder kunstlicht. Er gaat van alles mis. In de kwalificatie crasht Verstappen door een motorsoftwareprobleem, de race duurt een etmaal later slechts vijf ronden. Een gedurfde inhaalmanoeuvre op Hamilton komt hem duur te staan. De schade is te groot, het is klaar. Hamilton wordt nog derde. Lees ook: Verstappen: ‘Makkelijk voor Hamilton om jongere coureur de schuld te geven’

Hamilton schampt de linker achterband van Verstappen met een onnodige lekke band als gevolg. Foto: Sutton Images
Mercedes’ adviseur en oud-wereldkampioen Niki Lauda spaart Verstappen niet (‘normaal gesproken leer je van je fouten, maar bij Max wordt het steeds erger’), vader Jos vindt dat hij ‘in sommige omstandigheden meer moet nadenken’. “Maar ik wil niet dat hij zijn rijstijl verandert.” Dat wil en zal hij ook nooit doen, zo vertelt Verstappen aan iedereen die het maar wil horen. Met bravoure, de zelfverzekerdheid van een veteraan en de steun van zijn werkgever houdt hij vast aan zijn adagium: gas geven. Maar de eerste drie openingsnummers zijn verre van soepel verlopen. En het wordt bij de volgende halte, in Bakoe, nog erger. Verstappen en collega Ricciardo hebben het vanaf de start met elkaar aan de stok, zijn met uitzicht op de zege op oorlogspad. De botsing van de Red Bulls is onvermijdelijk: weer is er herrie in de tent, weer druipt Verstappen af. Ditmaal met zijn teamgenoot in het kielzog. “Onacceptabel”, bromt Horner. Lees ook: Verstappen over Bakoe, Barcelona en de teamstrijd: ‘Over het algemeen vertrouwt Red Bull ons om vrij te vechten’ Keerpunt in Monaco
De boodschap is overgekomen. In Spanje snelt Verstappen bij de eerste Europese GP naar zijn eerste podiumplek. Maar bij de hoogmis in Monaco – een wulps stratencircuit dat als een maatpak voor Red Bulls RB14 voelt – beleeft hij zijn donkerste dag. In de slotminuten van de laatste vrije training rijdt Verstappen grote schade: ondanks de hulp van een leger monteurs is zijn auto niet op tijd klaar voor de kwalificatie.

Het definitieve kantelpunt van 2018, Verstappen crasht hard in VT3 en ziet de kans een potentiële zege in rook opgaan. Foto: Peter van Egmond
De succesreeks begint in Canada, waar Verstappen voor het eerst in zijn Formule 1-loopbaan zonder vader Jos of manager Raymond Vermeulen arriveert. Marko ontfermt zich nog meer over hem dan normaal. Verstappen finisht als derde, twee weken later in Frankrijk als tweede en weer een week later in Oostenrijk – bij Red Bulls thuisrace – als eerste. Onder toeziend oog van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz en naar schatting 30.000 Nederlandse fans bevrijdt Verstappen zichzelf. “Een schitterende overwinning”, vindt hij, “omdat die onverwacht kwam.”

Onverwachts hoogtepunt in Oostenrijk, Max Verstappen wint voor het oog van duizenden Nederlanders zijn eerste GP van 2018. Foto: Peter van Egmond