Montezemolo is niet gelukkig met de huidige reglementen en wil bovendien dat de Formule 1 meer gaat doen met social media. Graag wil hij op korte termijn om tafel met andere sleutelspelers in de sport om te bespreken wat hieraan gedaan kan worden.
“Het is geen ultimatum of dreigement”, benadrukt Montezemolo. “Maar een voorstel om nieuwe ideeën te bedenken zodat de Formule 1 de maatstaf blijft in de autosport, op hetzelfde niveau als de Olympische Spelen en het WK voetbal.”
De brainstormsessie moet de gehele sport ten goede komen. Montezemolo vraagt bijdragen van alle betrokken partijen: teams, sponsoren, organisatoren en media. Ook wil hij graag externe partijen uitnodigen die momenteel niet of nauwelijks betrokken zijn bij de sport, zoals sociale netwerken en internetgrootmachten als Google en Apple.
Volgens Montezemolo is de Formule 1 de verkeerde richting ingeslagen. “De Formule 1 moet gaan over technische innovatie, research en ontwikkeling”, zegt hij. “We moeten hierbij wel de kosten binnen de perken houden, maar we moeten vooral vooruitstrevend zijn en voor spektakel zorgen. Dat maakt het aantrekkelijk voor commerciële partners en de fans, de eindgebruikers van het F1-product.”