Dat de achterkant van de grid geteisterd wordt door financiële problemen, waarbij de teams van Marussia en Caterham zelfs onder curatele gesteld zijn, komt voor voormalig FIA-president Max Mosley allerminst als een verrassing. Het einde is zelfs nog niet in zicht, denkt hij.

“Het kon uiteindelijk gewoon niet anders dan dat het doek een keer zou vallen voor Caterham en Marussia”, zegt Mosley tegen BBC Radio 5 Live. “En waarschijnlijk zijn zij niet de laatsten.” De oorzaak van alle ellende ligt bij de oneerlijke verdeling van het geld in de sport, zo meent Mosley. “De grote teams hebben zoveel meer geld dan de kleine. Dat maakt het voor de achterhoedeteams ook weer lastiger om sponsors te vinden. Het is geen eerlijk spelletje meer.”

De Brit weet wel wat er aan de ongelijkheid gedaan kan worden. “Het zou goed zijn als de teams van Bernie Ecclestone allemaal een even groot basisbedrag ontvangen. Dan krijg je een gelijkwaardig uitgangspunt. Daarbovenop mogen de teams zelf op zoek naar sponsorgeld.” Mosley geeft toe dat een team als Ferrari natuurlijk altijd meer sponsors trekt dan Marussia, maar ook daar heeft hij een oplossing voor: “Je kunt een budgetlimiet instellen die niet ver van het bedrag ligt dat de teams van Bernie krijgen.”

Budgetplafond

Zo’n (optionele) budget cap probeerde Mosley er in 2009, vlak voor zijn termijn als FIA-baas eindigde, al doorheen te krijgen. Kleine teams die zich aan het maximale budget van vijftig miljoen euro hielden, zouden technische voordelen krijgen ten opzichte van de grote teams die meer uitgaven. Precies om die reden stapten nieuwkomers als Lotus (Caterham) en Virgin (Marussia) in de Formule 1. Nog voordat zij in 2010 hun debuut maakten, was de budget cap echter alweer van de baan. Mosley: “De kleinere teams ondersteunden mijn idee niet en wilden in plaats daarvan zelf bepalen hoe het geld van Bernie verdeeld werd. Dat ging natuurlijk nooit gebeuren.”

Ook begin dit jaar werd een budgetplafond besproken, en opnieuw zonder succes. De huidige FIA-president Jean Todt legde een plan voor een maximumbudget van 160 miljoen euro op tafel, maar het plan werd afgeschoten door Ferrari, McLaren, Mercedes, Red Bull, Williams, Lotus en Formule 1-baas Ecclestone.