Newey: ‘Hoeven voorvleugel niet te veranderen’
Technisch directeur Adrian Newey denkt niet dat Red Bull haar voorvleugel hoeft aan te passen nu de FIA deze in België aan verdere tests gaat onderwerpen.
Red Bull-teambaas Christian Horner liet vorige week al weten dat hij zich geen zorgen maakt over de verschepte voorwaarden waaronder de FIA, op aandringen van enkele andere renstallen, de voorvleugels gaat testen en krijgt nu bijval van zijn technisch directeur.
Newey laat tegenover ITV namelijk weten dat hij en zijn mede-ontwerpers bij Red Bull niet geloven dat ze hun bolide, de RB6, moeten aanpassen voordat deze in Spa grondiger onder de loep genomen gaat worden door de keuringsdienst van de FIA. "Ik denk niet dat het nodig is om iets te veranderen", stelt Newey simpelweg.
"Bij de oude test kreeg de vleugel een belasting van vijftig kilo te verwerken en mocht hij maximaal tien milimeter inzakken, maar bij de test in Spa mag hij bij een belasting van honderd kilo niet meer dan twintig milimeter naar beneden zakken", legt Newey de testprocedure uit.
"Het gaat er dus om dat de vleugel binnen deze marges blijft en op een lineaire wijze reageert op het gewichtsverschil", vervolgt Newey, die hiermee bedoelt dat de vleugel – als deze straks met een gewicht van tussen de vijftig en honderd kilo belast wordt – niet wezenlijk anders mag 'reageren' dan deze doet als de belasting lager of gelijk is aan het huidige minimumgewicht van vijftig kilo.
Newey weerlegt aldus de aantijgingen van concurrenten die suggereren dat de Red Bull-voorvleugel op dusdanige wijze geconstrueerd is zodat deze tot en met de minimumbelasting bereikt is aan de regels voldoet en daarna, als er meer druk op komt te staan, ineens veel dichter naar de grond zakt.
Als dat wel zou gebeuren, zou dat namelijk betekenen dat de voorvleugel van Red Bull 'flexibel' is, hetgeen volgens het technisch reglement verboden is.