Sutton Images
Vincent Sondermeijer
11 januari 2017
De nieuwe banden die Pirelli voor komend seizoen ontwikkelt, slijten minder snel dan hun voorgangers. Dat zegt racechef van Pirelli Mario Isola tegen motorsport.com.
Net als de auto’s veranderen ook de banden ingrijpend in 2017. Ze worden een stuk breder. Daarnaast is de samenstelling van het rubber geheel anders. Mercedes, Red Bull en Ferrari testten de Pirelli’s vorig seizoen al een paar keer op aangepaste 2015-auto’s. “Toen bleek de slijtage heel laag te zijn”, zegt Isola.
Dat heeft er ook mee te maken dat de temperatuur van de nieuwe banden volgens Isola beter te controleren is. “Daar hebben de coureurs ons expliciet om gevraagd. Als ze achter een andere auto reden, verloren ze downforce, zodat ze gingen glijden en hun banden te heet werden.” Tijdens de tests koelden oververhitte banden telkens snel weer af naar de optimale temperatuur, vertelt Isola.
Afwachten
Maar tests zijn één ding; de realiteit is vaak heel anders. Dat weet Isola ook. “We moeten nog zien hoe de banden het doen op de nieuwe auto’s, dus we wachten de eerste paar races af.” Wat betreft bandentemperatuur kunnen de zaken volgens de Pirelli-chef weer heel anders liggen in de tweede seizoenshelft, waarin de Formule 1 een paar warme landen aandoet. Bovendien weet Pirelli nog niet precies hoe sterk de toename van downforce op de nieuwe bolides zal zijn. “Met de aangepaste auto’s hebben we geprobeerd het downforceniveau van komend jaar te benaderen, maar de werkelijkheid hebben we nog niet gezien. Computersimulaties van de teams laten zien dat de auto’s nog veel meer neerwaartse druk zullen opwekken.”
Maar tests zijn één ding; de realiteit is vaak heel anders. Dat weet Isola ook. “We moeten nog zien hoe de banden het doen op de nieuwe auto’s, dus we wachten de eerste paar races af.” Wat betreft bandentemperatuur kunnen de zaken volgens de Pirelli-chef weer heel anders liggen in de tweede seizoenshelft, waarin de Formule 1 een paar warme landen aandoet. Bovendien weet Pirelli nog niet precies hoe sterk de toename van downforce op de nieuwe bolides zal zijn. “Met de aangepaste auto’s hebben we geprobeerd het downforceniveau van komend jaar te benaderen, maar de werkelijkheid hebben we nog niet gezien. Computersimulaties van de teams laten zien dat de auto’s nog veel meer neerwaartse druk zullen opwekken.”
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024