Nigel Melker had zijn zinnen gezet op een vervolg in de Formule Renault 3.5. Maar gebrek aan sponsorgeld deed hem anders beslissen. Melker gaat nu in het nieuwe landenkampioenschap Acceleration (FA1) rijden voor Team Nederland.

Accelaration is een beetje te vergelijken met het vroegere A1GP. In deze klasse nemen landenteams het tegen elkaar op in singleseaters. Hoewel de klasse op Koningsdag van start gaat, zijn er nog maar twee coureurs bevestigd. Nigel Melker dus voor Nederland, terwijl Sebastian Balthasar de kleuren voor Duitsland zal verdedigen.

World Series

“Natuurlijk had ik graag World Series gereden. Ik heb deze winter een paar goede testdagen gedraaid, daar ligt het niet aan. Er is interesse genoeg. Ik kan bij Zeta Course voor niks instappen, maar ik wil niet mee doen om het mee doen. Ik wil de titel winnen en met mijn oude team Tech 1 Racing schat ik mijn kansen het beste in. Zij vragen echter 300.000 euro voor dat stoeltje. En dat heb ik niet”, aldus de 23-jarige.

En dus is Melker verder gaan kijken. “Ik wil niet werkeloos thuis zitten. Ik had al eens een test gedaan voor Acceleration en het zijn vette auto’s. Je kunt er agressief mee rijden en dat ligt me wel.”

Azerti-teambaas Wim Coekelbergs runt Team Nederland. De Belg werkte in Superleague Formula al eens samen met landgenoot Robert Doornbos. Melker: “Wim Coekelbergs heeft een mooi voorstel bij me neergelegd. Het klikt goed tussen ons en het landenconcept is een bewezen concept, dus ik heb er niet lang over na hoeven denken. Het is natuurlijk fantastisch om de kleuren van je land te mogen verdedigen, echt een enorme eer.”

Stapje terug

Dat Melker een stap terug doet is niet alleen noodgedwongen. “Natuurlijk zijn er altijd andere opties, maar door het beperkte budget wat ik heb, blijft er niet veel over. Je moet aan de toekomst denken. Met ergens in de middenmoot rijden, schiet je niks op. Als ik in deze klasse kampioen wordt, opent dat misschien wel weer deuren.”

Maar dan moeten er nog wel coureurs aan het deelnemersveld worden toegevoegd. Immers twee rijders is wel wat karig. “Ik verwacht dat we dit jaar niet een heel groot startveld hebben, maximaal veertien man. Maar zoiets moet groeien. Felix Rosenqvist en Tom Dillmann waren ook bij de test aanwezig en ik verwacht dat zij  binnenkort bekend gemaakt worden als FA1-rijders.”

Geluid

De auto’s uit de FA1-klasse zijn de voormalige A1GP-bolides. Met 550 pk, Michelinbanden en veel downforce, is er de verwachten dat deze auto’s voor spectaculaire races zullen zorgen. Aan het geluid zal het in ieder geval niet liggen. De rijders krijgen twee races voor de kiezen: een sprintrace op zaterdag en een hoofdrace op zondag over 60 minuten met twee verplichte pitstops. De winnaar van het kampioenschap mag in 2015 een geheel seizoen gratis rijden in de FA1 en krijgt een GP2-testdag in Abu Dhabi aangeboden.