Daan de Geus
22 september 2013
Ondanks rugklachten en een verre van ideale voorbereiding is Kimi Räikkönen toch op het podium geëindigd in Singapore. De Fin stuurde zijn Lotus van de dertiende naar de derde plaats.
Räikkönen deed dat op bekeken wijze, door in te halen wanneer dat nodig was en verder vooral zuinig te zijn op zijn banden, aangezien hij de pits in was gedoken toen de Safety Car de baan op en na de neutralisatie nog dertig ronden lang in racetempo diende rond te gaan.
“De snelheid zat vandaag aardig in de auto en ik kon gelukkig ook een aantal jongens voor me inhalen op het moment dat hun banden slechter werden”, vertelt Räikkönen.
“Dat was maar goed ook, want er reden wat mensen achter me die op versere banden onderweg waren dan ik. Ik moest dus ook wel plaatsen goedmaken om een buffer te creëren”, verklaart de coureur die zijn strategie perfect uitvoerde en zo de (op het eind) snellere Nico Rosberg en Lewis Hamilton voorbleef.
Räikkönen zorgde overigens nog voor enig spektakel door Jenson Button buitenom te pakken in bocht veertien. “Het was niet de meest makkelijke inhaalactie, maar ook weer niet zo tricky als het eruit zag, want ik wist wat ik deed”, legt de koele Fin uit.
Al met al toch nog een prima resultaat dus voor Räikkönen, zeker gezien zijn matige dertiende startplaats. Veel last van zijn rugklachten had hij verder niet tijdens de race. “Het viel wel mee. Nu ik uitgestapt ben, heb ik wel wat pijntjes, maar ik heb nu gelukkig twee weken om te rusten en herstellen.”
Grosjean
In de andere E21 reed Romain Grosjean overigens meer dan de helft van de race vóór Räikkönen rond, totdat hij een probleem kreeg met de luchttoevoer van zijn motor en moest opgeven. “Ik denk dat ik als tweede of derde had kunnen finishen, maar mijn motor had helaas andere plannen. Het team kon het helaas ook niet maken tijdens een extra stop. Jammer.”
In de andere E21 reed Romain Grosjean overigens meer dan de helft van de race vóór Räikkönen rond, totdat hij een probleem kreeg met de luchttoevoer van zijn motor en moest opgeven. “Ik denk dat ik als tweede of derde had kunnen finishen, maar mijn motor had helaas andere plannen. Het team kon het helaas ook niet maken tijdens een extra stop. Jammer.”
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers
De laatste van Kimi: Eindelijk een Pirelli-pet voor zoon Robin
19 oktober 2022 11:59 - GPVerenigdeStaten2022