Eelco den Boer
3 december 2014
De tienkoppige onderzoekscommissie naar het ongeluk van Jules Bianchi in Suzuka heeft tijdens de vergadering van de World Motor Sport Council in Doha rapport uitgebracht van haar bevindingen.
Tijdens de 43e ronde van de Grand Prix van Japan verloor Bianchi de macht over het stuur in bocht 7 en knalde op de mobiele kraan die de Sauber van Adrian Sutil aan het wegtakelen was. Bianchi liep zwaar hoofdletsel op en ligt nog in kritieke toestand in het ziekenhuis.
De conclusies van het 396 pagina’s tellende rapport:
1. De halfdroge racelijn in bocht 7 werd abrupt smaller doordat water over de baan stroomde. Zowel Sutil als Bianchi een ronde later verloren hierdoor de macht over het stuur.
2. Terwijl Sutils auto werd weggetakeld werd dubbel geel gezwaaid in de betreffende sector.
3. Bianchi nam niet voldoende gas terug om te voorkomen dat hij de macht over het stuur verloor op hetzelfde punt waar Sutil van de baan was gespind.
4. Als coureurs zich houden aan de richtlijnen voor dubbel geel, zoals beschreven in Appendix H, artikel 2.4.5.1.b, mogen deelnemers en officials niet in gevaar komen.
5. De maatregelen die werden genomen naar aanleiding van Sutils spin waren in overeenstemming met de reglementen en de interpretatie daarvan tijdens 384 incidenten in de 8 voorafgaande jaren. Zonder de kennis van nu is er geen reden waarom de safety car de baan op had moeten worden gestuurd voor of na de spin van Sutil.
6. Bianchi overcorrigeerde zijn oversturende auto waardoor hij eerder dan Sutil naast de baan kwam en in een ‘stroom’ langs de vangrail. Helaas stond de mobiele kraan voor deze vangrail en kwam Bianchi op hoge snelheid in aanraking met de achterkant van dit voertuig.
7. Tijdens de twee seconden dat Bianchi door de uitloopzone gleed, trapte hij zowel het gaspedaal als de rem in. Het FailSafe-algoritme moet ervoor zorgen dat in zo’n geval de motor wordt uitgeschakeld, maar dit gebeurde niet door de ’torque coordinator’ die het brake-by-wiresysteem bedient. Het unieke ontwerp van de brake-by-wire van Marussia bleek niet compatibel met de FailSafe-instellingen.
8. Dat de FailSafe niet werkte heeft mogelijk invloed gehad op de snelheid bij de impact, al valt dit niet exact vast te stellen. Het kan zijn dat Bianchi was afgeleid van wat er zich afspeelde en doordat de voorwielen waren geblokkeerd niet in staat was de auto langs de kraan te sturen.
9. Bianchi’s helm raakte de hellende onderkant van de kraan. De enorme impact leidde tot ernstig hoofdletsel.
10. Alle hulpprocedures en medische procedures zijn gevolgd en de goede uitvoering ervan heeft eraan bijgedragen dat Bianchi niet is overleden.
11. Het is niet aannemelijk dat de verwondingen minder zwaar waren geweest wanneer de cockpit zou zijn afgesloten of de kraan was voorzien van panelen voor de open ruimtes. Beide opties zijn niet praktisch gezien de enorme krachten die vrijkomen wanneer een auto van 700 kilo een kraan van 6.500 kilo raakt bij een snelheid van 126 kilometer per uur. De structuur van een F1-auto kan een dergelijke energie simpelweg niet absorberen. Het mag ook niet de bedoeling zijn om een botsing tussen een race-auto en zwaar voertuig beheersbaar te maken. Alles moet in het werk gesteld worden om te voorkomen dat een auto in aanraking komt met een kraan, en de marshals die daarbij aan het werk zijn.
Aanbevelingen
De commissie komt met aanbevelingen om nieuwe richtlijnen op te stellen voor situaties waar dubbel geel wordt gezwaaid. Met de invoering van de ‘virtuele safety car’ is hier reeds een start mee gemaakt. Ook pleit de commissie voor betere afwatering op en naast het circuit. Verder wordt voorgesteld races niet minder dan vier uur voor zonsondergang van start te laten gaan, coureurs bij de aanvraag van een superlicentie bekend te maken met de veiligheidsprocedures en meer te testen met regenbanden. Al benadrukt de commissie dat de Pirelli-banden in dit geval geen invloed hadden op de ernst van het ongeluk. De commissie stond onder leiding van Peter Wright en bestond verder uit Ross Brawn, Stefano Domenicali, Gerd Ennser, Emerson Fittipaldi, Eduardo de Freitas, Roger Peart, Antonio Rigozzi, Gerard Saillant en Alexander Wurz.
De commissie komt met aanbevelingen om nieuwe richtlijnen op te stellen voor situaties waar dubbel geel wordt gezwaaid. Met de invoering van de ‘virtuele safety car’ is hier reeds een start mee gemaakt. Ook pleit de commissie voor betere afwatering op en naast het circuit. Verder wordt voorgesteld races niet minder dan vier uur voor zonsondergang van start te laten gaan, coureurs bij de aanvraag van een superlicentie bekend te maken met de veiligheidsprocedures en meer te testen met regenbanden. Al benadrukt de commissie dat de Pirelli-banden in dit geval geen invloed hadden op de ernst van het ongeluk. De commissie stond onder leiding van Peter Wright en bestond verder uit Ross Brawn, Stefano Domenicali, Gerd Ennser, Emerson Fittipaldi, Eduardo de Freitas, Roger Peart, Antonio Rigozzi, Gerard Saillant en Alexander Wurz.
Gerelateerd nieuws
BREAKING: Christian Horner officieel vrijgesproken van grensoverschrijdend gedrag
28 februari 2024 16:56 - GP Bahrein 2024
Voorlopig geen straatrace in Japan? Suzuka tot 2029 op de F1-kalender
02 februari 2024 10:37 - 2023-GP-Japan
Coureurs reageren op schuldbekentenis FIA rondom Max Verstappen
26 september 2023 19:00 - 2023-GP-Japan