Paddy Lowe: ‘De Formule 1 was kennelijk mijn bestemming’
André Venema
24 juli 2017
Het verhaal van zijn veelbesproken transfer van Mercedes naar Williams begin dit seizoen is genoegzaam bekend. Maar wie is Paddy Lowe eigenlijk? Wat drijft hem na dertig jaar nog in de Formule 1? Waar houdt hij van, wat weten we van hem?
Lowe heeft geen enkel probleem met persoonlijke vragen, zegt hij. Ze worden alleen nooit aan hem gesteld. Daarom start hij het gesprek zelf maar met een ontboezeming. “Weet je dat ik vier, vijf maanden in Nederland heb gewoond? In Son, een kleine plaats iets ten noorden van Eindhoven.”
Hoe kwam u daar nou terecht?
“Ik was achttien jaar en net klaar met kostschool. Op vakantie in Griekenland ontmoette ik een paar Nederlanders, ben met hun meegegaan en heb een tijdje bij mijn vrienden in Son gewoond. Uiteindelijk ben ik er vier, vijf maanden gebleven. Ik heb er als dakdekker (Lowe spreekt het woord in foutloos Nederlands uit) gewerkt. Dat verdiende best lekker.” U werkt inmiddels bijna dertig jaar in de Formule 1.
“In november, ja. Nooit gedacht dat ik hier zo lang zou werken. Ik ben tegelijkertijd begonnen met Steve Wise, ook een ingenieur bij Williams. Ik weet nog dat we in het begin tegen elkaar zeiden: ooit zullen we een fatsoenlijke baan vinden. En dertig jaar later zijn we er nog steeds… Maar ik beschouw dit niet als werk, zo voelt het helemaal niet. Het is leuk, uitdagend en geeft veel voldoening.” Wat vindt u het meest fascinerende aan uw werk?
“Voor een ingenieur draait het om innovatie, de bevrediging om een snelle racewagen te construeren. Als je een geweldige auto hebt gebouwd die door een geweldige coureur tot de limiet wordt bereden en de snelste sectortijd noteert, geeft mij dat de meeste voldoening. Nog meer dan het winnen van een race.” Lees het complete, openhartige interview met Paddy Lowe, ook over de ontmoeting met zijn Russische vrouw, in nummer 10 van Formule 1. Met verder onder meer alles over de Grands Prix van Oostenrijk en Engeland, interviews met Davide Valsecchi en Rob Kamphues en een kijkje in de pitbox van Toro Rosso. Te koop in de winkel of bestel hem hier online.
“Ik was achttien jaar en net klaar met kostschool. Op vakantie in Griekenland ontmoette ik een paar Nederlanders, ben met hun meegegaan en heb een tijdje bij mijn vrienden in Son gewoond. Uiteindelijk ben ik er vier, vijf maanden gebleven. Ik heb er als dakdekker (Lowe spreekt het woord in foutloos Nederlands uit) gewerkt. Dat verdiende best lekker.” U werkt inmiddels bijna dertig jaar in de Formule 1.
“In november, ja. Nooit gedacht dat ik hier zo lang zou werken. Ik ben tegelijkertijd begonnen met Steve Wise, ook een ingenieur bij Williams. Ik weet nog dat we in het begin tegen elkaar zeiden: ooit zullen we een fatsoenlijke baan vinden. En dertig jaar later zijn we er nog steeds… Maar ik beschouw dit niet als werk, zo voelt het helemaal niet. Het is leuk, uitdagend en geeft veel voldoening.” Wat vindt u het meest fascinerende aan uw werk?
“Voor een ingenieur draait het om innovatie, de bevrediging om een snelle racewagen te construeren. Als je een geweldige auto hebt gebouwd die door een geweldige coureur tot de limiet wordt bereden en de snelste sectortijd noteert, geeft mij dat de meeste voldoening. Nog meer dan het winnen van een race.” Lees het complete, openhartige interview met Paddy Lowe, ook over de ontmoeting met zijn Russische vrouw, in nummer 10 van Formule 1. Met verder onder meer alles over de Grands Prix van Oostenrijk en Engeland, interviews met Davide Valsecchi en Rob Kamphues en een kijkje in de pitbox van Toro Rosso. Te koop in de winkel of bestel hem hier online.