De FIA heeft stappen gezet om de veiligheid tijdens de Grand Prix van Qatar te garanderen. Het blijkt namelijk dat de banden ernstige problemen ondervinden op het circuit van Losail. Daarom neemt de FIA nu maatregelen om de banden wat meer te ontzien.
Voorafgaand aan het weekend had Pirelli al gewaarschuwd dat de banden het zwaar gaan krijgen in Qatar door het grote aantal gevarieerde bochten die vooral op de MotoGP zijn ingesteld. Na de vrije training op vrijdag bleek dat de bandenleverancier niet overdreef. Uit onderzoek van de FIA en Pirelli blijkt dat er ‘onregelmatigheden’ in de banden te zien zijn.
De conclusie is niet mals. “Een groot aantal rondes op deze banden rijden, kan resulteren in significante schade van de banden met luchtverlies als gevolg”, staat in een persbericht van de FIA. Vertaling: als je meer dan twintig rondes op deze banden rijdt, dan is een klapband erg waarschijnlijk. “Bij banden die veel minder rondes hadden gereden, was de omvang van het probleem beduidend minder.” De voornaamste oorzaak van het probleem zijn volgens de FIA de zogeheten ‘piramide kerbs’. Deze kerbs zijn een stuk puntiger dan bijvoorbeeld degenen in Zandvoort en de meeste andere circuits. Veel coureurs rijden – zoals op elk circuit – graag over deze kerbs om een beetje extra ruimte te hebben.
De maatregelen
Uit de training bleek dat de banden op dit circuit ongeveer een levensduur van twintig rondes hebben. In theorie moet het dus nog goedkomen met de sprintrace op zaterdagmiddag, die negentien rondes lang is. Voor de zekerheid neemt de FIA ook alvast maatregelen om problemen bij de sprint te voorkomen. De track limits in bocht twaalf en dertien worden aangepast. Om de coureurs de kans te geven daarmee bekend te raken, wordt er een extra trainingssessie van tien minuten ingepland om 15:00 Nederlandse tijd. De sprint kwalificatie, die eigenlijk op dat moment had moeten beginnen, verschuift daardoor naar 15:20 Nederlandse tijd.
Na de sprintrace – die op het oude tijdstip van 19:00 blijft staan – zal de FIA opnieuw kijken of er extra maatregelen nodig zijn. Zo ja, dan zal er voor de race op zondag een harde limiet van twintig rondes worden ingesteld op alle banden, plus twee extra voor in- en out-laps. In het ergste geval zal de FIA de coureurs verplichten om drie keer een pitstop te maken om naar nieuwe banden te wisselen.
UPDATE: Verplichte pitstops en levensduur tijdens de race op zondag
Na afloop van de sprintrace hebben de FIA en Pirelli opnieuw naar de staat van de banden gekeken. Het grote aantal safety cars heeft de analyse wat bemoeilijkt, zo meldt de FIA. Desondanks waren dezelfde problemen als op vrijdag opnieuw vastgesteld bij verschillende coureurs. De banden en velgen vertonen nog steeds
In samenspraak met de teams en Pirelli heeft de FIA besloten om een harde grens aan te houden van hoe lang banden mee mogen gaan. Die grens komt op achttien rondes te liggen. Ook wordt er rekening gehouden met bijvoorbeeld outlaps of banden die al voor een paar rondes in een training of kwalificatie zijn gebruikt. Mocht een coureur langer dan achttien rondes doorrijden met dezelfde banden, dan zal die coureur bij de stewards te boek komen te staan als ‘rijdend in een onveilige situatie’. Dat is hetzelfde als wanneer een coureur bijvoorbeeld loshangende onderdelen aan de auto heeft zitten of als er interne problemen bij een auto vastgesteld worden.
Aangezien de race 57 rondes lang is en een setje banden niet langer dan achttien rondes mag worden gebruikt, is het dus zo dat iedereen drie keer naar binnen moet komen voor nieuwe banden. De FIA zal zelf bijhouden en doorgeven hoe lang elke coureur nog heeft. Dat hoeven de teams dus niet in de gaten te houden.
Onze podcast vanuit de paddock in Qatar:
Beluister de podcast Formule 1 Paddockpraat van vrijdagavond hieronder op onze site of via Spotify, Apple Podcasts, en Google podcast.