Philip Morris verlengt stilzwijgend Ferrari-deal
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
15 mei 2015
Tabaksreclame is in de Formule 1 al jaren verboden, maar toch heeft Philip Morris – moederbedrijf van Marlboro –vorig jaar in alle stilte de overeenkomst met Ferrari verlengd.
Dat meldt de Amerikaanse zakensite Bloomberg. Het bestaande contract tussen Ferrari en Philip Morris loopt eind 2015 af, maar de bedrijven hebben het nu tot eind 2018 verlengd. Er is niet precies bekend om hoeveel geld de deal gaat, maar onder de huidige overeenkomst betaalde Philip Morris de Scuderia jaarlijks ruim 140 miljoen euro.
Philip Morris is met Marlboro al sinds 1996 hoofdsponsor van Ferrari, na eerst jarenlang met McLaren te hebben gewerkt. In 2008 verdween de merknaam door het verbod op sigarettenreclame in de Formule 1 van de rode bolides. Ferrari verving de Marlboro-letters door een streepjescode, maar ook die moest het team in 2010 weghalen. Sindsdien hebben de Italianen een logo dat met een rode halve driehoek erg aan het karakteristieke Marlboro-logo doet denken.
Arrivabene
Om de anti-tabakslobby niet teveel tegen de borst te stuiten geeft Philip Morris – op reclame in tax free-winkels in vliegvelden en in Monaco na – niet veel ruchtbaarheid aan de deal met Ferrari. Toch zijn de banden tussen de sigarettenfabrikant en het raceteam nog sterk, wat wel blijkt uit Maurizio Arrivabene’s benoeming tot teambaas, eind vorig jaar.
De Italiaan werkte voor hij zijn functie bij Ferrari innam jarenlang als marketingman bij Philip Morris, en was in die hoedanigheid dicht betrokken bij de sponsorovereenkomst met de Italiaanse renstal. Ook Sergio Marchionne, die vorig jaar Luca di Montezemolo opvolgde als Ferrari-directeur, heeft nauwe banden met Philip Morris. De Italiaan bezit volgens Bloomberg bijna vijf miljoen euro aan Philip Morris-aandelen.