Vincent Sondermeijer
13 oktober 2014
De race in Sotsji was één van de ‘rustigere’ races van dit seizoen. De meesten coureurs maakten maar één pitstop, en veel ingehaald werd er niet. Volgens Pirelli-racebaas Paul Hembery was dat niet te wijten aan de banden die zijn firma leverde.
Het Pirelli-rubber was opmerkelijk slijtvast tijdens het Grand Prix-weekend in Sotsji. Nico Rosberg reed zelfs op één rondje na de hele race op dezelfde set mediums. Maar met een meer slijtagegevoelige compound was de wedstrijd er niet per se spannender op geworden, denkt Hembery. “Als we de super softs mee hadden genomen, was de boel echt niet heel anders verlopen”, zegt de Brit.
“Wat we ook doen, we krijgen toch wel commentaar. Het probleem is dat de mensen een kort geheugen hebben. Dat maakt het wel een beetje moeilijk voor ons, zoals je je kunt voorstellen”, vervolgt Hembery. Het is inderdaad niet de eerste keer dat de Italiaanse bandenfabrikant het voor de kiezen krijgt – in het verleden was juist de in de ogen van de critici te hoge bandenslijtage het mikpunt.
Hembery zoekt de oorzaak voor de uitzonderlijk presterende banden eerder in het hagelnieuwe Russische asfalt. “De baan gedroeg zich opmerkelijk. Zelfs de zachte band produceerde zijn beste rondjes helemaal aan het einde van de stints. Wellicht kwamen er, omdat het pas net was gelegd, bepaalde stoffen uit het asfalt, die ervoor zorgden dat de auto’s meer aan het asfalt plakten”, legt de Pirelli-man uit. “In de toekomst zal dat nog wel gaan veranderen.”
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
Paniek in Qatar: FIA komt met maatregelen om banden te ontzien (UPDATE)
08 oktober 2023 16:00 - 2023-GP-Qatar