Net als in Monaco hebben de coureurs aankomend weekend in Canada de beschikking over de twee zachtste varianten van het Pirelli-rubber. De bandenfabrikant verwacht echter dat er meer pitstops gemaakt gaan worden.

 

Naast de remmen spelen de banden op het Circuit Gilles Villeneuve altijd een cruciale rol. Vorig jaar zorgden de vele pitstops (61 in totaal) voor een ongekend spektakel. Het vormde de inspiratie voor de racefilosofie van Pirelli, dat het stokje heeft overgenomen van Bridgestone als exclusieve bandenleverancier in de Formule 1. Het Italiaanse merk levert bewust snel slijtende banden om meer actie op de baan te creëren.

“De karakteristieken van het circuit in Montréal maken het onwaarschijnlijk dat coureurs kiezen voor een éénstopstrategie”, verklaart Paul Hembery, de autosportchef van Pirelli. “Maar we hopen dat de race net zo spannend wordt als in Monaco en dat de inhaalmogelijkheden op de baan de teams de kans bieden om voor een alternatieve strategie te kiezen.”

“Monaco was een fantastische race, met drie coureurs met verschillende strategieën in gevecht om de overwinning”, blikt Hembery terug op de vorige race. “Uit de data kunnen we afleiden dat de banden van Vettel het tot het einde hadden volgehouden als de race niet was onderbroken. Dan had hij dus 62 ronden en meer dan 200 kilometer op de zachte banden gereden.”