Eén van de veelgehoorde klachten dit nog jonge seizoen van de coureurs is dat er teveel marbles naast de ideale lijn liggen. De Pirelli’s slijten snel en dat zorgt voor bevuiling van het circuit.

Marbles zijn stukjes rubber die op het circuit terechtkomen naarmate de banden langer worden gebruikt en steeds verder slijten. Wie over deze marbles rijdt, krijgt te maken met een langere remweg of onderstuur.

Volgens Pirelli’s sportchef Paul Hembery zijn de marbles een logisch gevolg van het soort banden dat de Italiaanse bandenfabrikant heeft geproduceerd. “Het is niet mogelijk om een ei te bakken zonder het eerst te breken”, reageert Hembery.

“De marbles op het circuit komen voort uit de gedachte om andere banden te ontwikkelen met het oog op meer spectaculaire races. Dat was in Maleisië absoluut het geval. Het afgesleten rubber zal ergens naartoe moeten, zoals het altijd heeft gedaan.”

Toch gaan Hembery en Pirelli proberen een oplossing te vinden. “We zijn in de Formule 1 gestapt om de teams van dienst te zijn en gaan onderzoeken of we de ‘afval’ kunnen verminderen. Maar onze aanpak veranderen is er niet bij; er moet wel geracet blijven worden.”