Motorsport Images
Daan de Geus
7 september 2019
‘Te hard’. ‘Niet op temperatuur te krijgen’. ‘Totaal geen grip’. De kritiek van de heren coureurs op de Pirelli-regenbanden was niet mals na de regenachtige vrijdagtrainingen in Monza, maar de Italiaanse bandenfabrikant kan zich er niet in vinden.
Volgens onder meer Racing Points Sergio Pérez, die crashte op een natte baan in VT1, werken Pirelli’s regenbanden niet bepaald perfect, terwijl zowel tijdens als na de sessie wel meer coureurs klaagden over een gebrek aan grip op het regenrubber van de Italiaanse fabrikant.
Mario Isola, het hoofd van Pirelli’s Formule 1-bandenprogramma, zegt echter dat het gebrek aan grip niet aan de banden te wijten valt, maar aan het lage downforceniveau waarmee op Monza gereden wordt. “Vorige week in Spa werd bijvoorbeeld met veel meer downforce gereden, dus de coureurs kwamen hier terwijl ze gewend waren aan veel meer grip dan je op Monza hebt”, legt hij uit aan Motorsport.
“Dan heb je al minder downforce en begin je VT1 ook nog eens op een natte baan, dus ja, dan mag het duidelijk zijn dat je het gevoel hebt dat je een stuk minder grip hebt”, zegt Isola, volgens wie de regenbanden niet harder zijn dan vorig jaar – en die ook nog uitlicht dat de intermediates goed werkten.
Pirelli heeft voor dit seizoen overigens wel nieuwe full-wet regenbanden ontwikkeld, waarbij onder meer aan het bandenprofiel is gewerkt om aquaplanning te voorkomen en de banden beter geschikt te maken voor hevige regenval.
Lees ook: Pirelli blijft tot 2023 banden leveren aan Formule 1
Kritiek niet nieuw
Kritiek op de Pirelli-regenbanden is hoe dan ook niet nieuw: de afgelopen jaren hebben meerdere coureurs – waaronder Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton – zich er niet bepaald vleiend over uitgelaten. Opvallend genoeg werd het merendeel van deze openlijke kritiek op de regenbanden wel voor 2017 geleverd, en dus voor de introductie van de huidige, bredere banden. Vrijdag na de vrije trainingen waren behalve Pérez ook Nico Hülkenberg en Lance Stroll echter kritisch, terwijl Max Verstappen dat eerder was over de boordradio. Lees ook: Wit, geel, rood: Pirelli presenteert 2019-bandenreeks
Kritiek op de Pirelli-regenbanden is hoe dan ook niet nieuw: de afgelopen jaren hebben meerdere coureurs – waaronder Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton – zich er niet bepaald vleiend over uitgelaten. Opvallend genoeg werd het merendeel van deze openlijke kritiek op de regenbanden wel voor 2017 geleverd, en dus voor de introductie van de huidige, bredere banden. Vrijdag na de vrije trainingen waren behalve Pérez ook Nico Hülkenberg en Lance Stroll echter kritisch, terwijl Max Verstappen dat eerder was over de boordradio. Lees ook: Wit, geel, rood: Pirelli presenteert 2019-bandenreeks
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
Paniek in Qatar: FIA komt met maatregelen om banden te ontzien (UPDATE)
08 oktober 2023 16:00 - 2023-GP-Qatar