Pirelli, de titelsponsor van de Grand Prix van Emilia Romagna, heeft de trofeeën voor de top drie gepresenteerd. Er is dit keer gekozen voor een meer artistieke benadering van de trofeeën: Pirelli heeft kunstenares Alice Ronchi ingezet om de bokalen te ontwerpen. Eindresultaat: een beker die lijkt op een bliksemschicht.
De titelsponsor van een Grand Prix mag bepalen wat voor trofeeën er uitgedeeld worden aan de coureurs die op het podium staan. Pirelli heeft dit keer de eer als titelsponsor van de Grand Prix van Emilia Romagna en heeft voor een andere, meer artistieke benadering gekozen.
Lees ook: Parabolica: ‘Jos Verstappen zei me: we zitten erbij en we blijven erbij’ + WINACTIE!
Om de Italiaanse kunst te vieren heeft Pirelli kunstenares Alice Ronchi ingeschakeld om de trofee voor dit weekend te ontwerpen. Zij is als kunstenaar verbonden aan het Pirelli HangarBicocca, waar hedendaagse kunst tentoongesteld wordt. Ronchi kwam uiteindelijk met het ontwerp van een bliksemschicht. “Ik zag de bliksemschicht als symbool van kracht, snelheid en spanning”, legt Ronchi uit. Zij heeft zich hierbij laten inspireren door het oude Griekenland en Zeus.
Lees ook: Nieuw tijdschema GP Imola: Kwalificatie en trainingen beginnen eerder
“Hopelijk levert deze trofee een nieuw verhalend aspect op”, vertelt Ronchi. “Door een interpretatie van aspecten die de drijvende krachten achter elke Grand Prix samenvatten, evenals het gebruik van een bliksemschicht en de verwijzing naar de mythe van Zeus wilde ik een verhaal overbrengen dat op de meest expressieve manier verteld is”, zo verklaart zij het verhaal achter het ontwerp van de trofeeën.