De nieuwe zachte banden moeten duurzamer zijn en minder snel prestatievermogen verliezen. “Het is geen grote verschuiving ten opzichte van de huidige specificatie, maar het past in lijn met de medium en harde banden, die ook iets harder zijn geworden”, verklaart Pirelli’s autosportchef Paul Hembery. “We hebben nog geen beslissing genomen wanneer we deze nieuwe versie gaan gebruiken. We zijn benieuwd naar de feedback van de teams.”
Dat Pirelli de zachte en medium banden inzet op de Nürburgring lijkt een veilige keuze, maar volgens Hembery blijft er genoeg ruimte voor verschillende tactieken. “Ze staan weliswaar naast elkaar in onze reeks, maar er is nog altijd een significant verschil tussen de zachte en medium banden”, zegt hij. “Dat hebben we in Valencia kunnen zien, de laatste keer dat we met deze combinatie reden.”
Volgens Hembery zal strategie een belangrijke rol spelen in Duitsland. “De Nürburgring is een van de meest technische circuits op de kalender. Er gaat veel laterale energie door de banden. Bovendien maakt het weer een groot verschil. Het zal er een stuk koeler zijn dan bijvoorbeeld in Spanje. De meeste teams gaan naar verwachting voor twee stops. Tenzij het regent, dan is alles mogelijk.”