Pirelli-topman: ‘Een kombocht op Zandvoort? Liever niet, maar we vinden wel een oplossing’
ANP
Eelco den Boer
22 juni 2019
Het plan om van de Arie Luyendyk-bocht op Zandvoort een kombocht te maken met flinke banking, is niet iets waar bandenleverancier Pirelli warm voor loopt. “Liever niet, maar we moeten er in ieder geval een oplossing voor vinden.”
De kombocht is onderdeel van de verbouwingsplannen van Circuit Zandvoort nu de Formule 1 in 2020 terugkeert naar het circuit tussen de duinen, en moet dienen om de inhaalkansen te verbeteren.
Dat zit zo: de Luyendyk-bocht is de laatste voor het rechte stuk van start/finish, en door er een kombocht van te maken (een bocht waarvan de buitenkant hoger ligt dan de binnenkant) moet het mogelijk zijn voor coureurs om er sneller doorheen te gaan. Op papier zelfs met DRS, wat de inhaalmogelijkheden op het rechte stuk – en zeker het eind daarvan – moet verbeteren.
Lees ook: Ticketprijzen GP van Nederland bekend
Toen het voorstel Pirelli ter ore kwam, werd er al met enige scepsis op gereageerd, en Pirelli-topman Mario Isola legt nu aan FORMULE 1 uit waarom: “Met een banking (hellingsgraad) heb je meer druk, ofwel stress op de band. We moeten de banking dus in overweging nemen en reageren op de specifieke vereisten ervan”, zo geeft Isola aan dat Pirelli hier mogelijk speciaal op moet inspelen met veranderingen aan haar banden en/of hoe die gebruikt moeten worden.
“Als je mij vraagt of ik het leuk vind? Nee, liever niet. We geven voor elk circuit namelijk gebalanceerde richtlijnen voor de banden, waaronder voor de bandenspanning. Een banking domineert echter alle andere richtlijnen – daaronder de bandenspanning, maar ook zaken als camber“, verwijst hij naar de hoek waaronder banden op het asfalt staan.
Volgens Isola zijn er gesprekken gaande met de organisatie van de Nederlandse Grand Prix. “Dan gaat het over zaken als de circuitkarakteristieken. Hoeveel bochten, het hoogteverschil, de hellingshoek, etc. Aan de hand daarvan maken we berekeningen. Dan kunnen we concreet antwoord geven op dit soort zaken.”
Isola geeft aan dat de informatie voor het plan inmiddels bij Pirelli ligt. “We gaan kijken of het behapbaar is, of er omheen te werken valt. We moeten in ieder geval een oplossing vinden.”
Lammers: ‘Geen kopzorgen om kombocht’
Namens Circuit Zandvoort liet Jan Lammers, sportief directeur van de Nederlandse Grand Prix, FORMULE 1 afgelopen week al weten geen kopzorgen om de kombocht te hebben en dat er samen met Pirelli en de FIA naar wordt gekeken. “Pirelli wil een baan die bij de banden past, wij willen banden die bij onze baan passen. Dan ga je dus gezond in gesprek, kijken wat mogelijk is. Zo komen we er wel uit of die kombocht 12, 17 of hoeveel graden dan ook moet worden.” Het eerste plan is (of was?) voor een bocht met banking van 18 graden. Flink wat: de beroemdste kombochten ter wereld, op de Indianapolis Motor Speedway oval in Amerika, hebben een banking van 9 graden. Lees ook: Flinke toename: Zandvoort denkt rond de 100.000 mensen per dag aan te kunnen voor GP
Namens Circuit Zandvoort liet Jan Lammers, sportief directeur van de Nederlandse Grand Prix, FORMULE 1 afgelopen week al weten geen kopzorgen om de kombocht te hebben en dat er samen met Pirelli en de FIA naar wordt gekeken. “Pirelli wil een baan die bij de banden past, wij willen banden die bij onze baan passen. Dan ga je dus gezond in gesprek, kijken wat mogelijk is. Zo komen we er wel uit of die kombocht 12, 17 of hoeveel graden dan ook moet worden.” Het eerste plan is (of was?) voor een bocht met banking van 18 graden. Flink wat: de beroemdste kombochten ter wereld, op de Indianapolis Motor Speedway oval in Amerika, hebben een banking van 9 graden. Lees ook: Flinke toename: Zandvoort denkt rond de 100.000 mensen per dag aan te kunnen voor GP
Gerelateerd nieuws
Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
Best of ’23: Hoe vader en zoon Lammers toewerken naar Formule 1 in 2029
25 december 2023 17:00 - Best of '23