Nu een aantal teams de komst van de nieuwe banden heeft geblokkeerd, verwacht Pirelli dat er dit jaar meer races met vierstopstrategieën komen. Zowel de bandenfabrikant zelf, als de FIA en sommige teams vinden dit echter te veel.
“We wilden de harde band aanpassen”, legt Paul Hembery, autosportchef van Pirelli, uit aan Autosport. “Alleen hebben we dan wel de goedkeuring van alle teams nodig. En die hebben we dus niet gekregen en we betwijfelen of het überhaupt ooit gaat gebeuren. Nu dat dus voorlopig niet door gaat is de kans groot dat er races met vierstopstrategieën komen.”
En dat is nu net iets wat de bandenleverancier niet wil. Na de Grand Prix van Spanje vielen de FIA en een aantal teams, met Red Bull voorop, over Pirelli heen toen Fernando Alonso de race won, met maar liefst vier bandenwissels. Ferrari en Lotus zijn juist de felste tegenstanders van het veranderen van de banden. Ze vinden het ‘oneerlijk dat ze worden benadeeld, omdat zij wel goed met de banden om kunnen gaan’.
Hembery waarschuwt fans dan ook vast voor de velen pitstops. “We hebben 19 circuits op de kalender en die verschillen heel veel van elkaar. Er komen nog een paar circuits aan die heel zwaar zijn voor de banden. Bijvoorbeeld de volgende race op Silverstone. Wij als bandenleverancier streven naar gemiddeld twee stops per race. Vier is ons echt te veel.”