‘Pirelli wil Van der Garde en Maldonado voor testwerk’
Daan de Geus
4 mei 2016
Pirelli wil Giedo van der Garde dit jaar verdere bandentests laten doen met oog op 2017, maar overweegt ook Pastor Maldonado bij haar testwerk te betrekken.
Van der Garde testte in 2015 al banden voor Pirelli en liet onlangs in gesprek met Formule 1 weten dat het inderdaad goed mogelijk is dat hij meer voor de Italiaanse bandenleverancier gaat doen.
Pirelli zou Van der Garde later dit jaar tijdens tests willen inzetten met een auto die is aangepast om de karakteristieken van een 2017-bolide te simuleren, om zo ook de nieuwe, bredere 2017-banden te testen.
Behalve Van der Garde zou Pirelli ook voormalig Williams- en Lotus-coureur Maldonado bij tests willen gebruiken, bericht Autosport. Maldonado staat bekend als een coureur die goed met de banden om kan gaan.
Daarnaast heeft Maldonado veel ervaring met de V6-turbokrachtbronnen waar sinds 2014 mee gereden wordt, al heeft Van der Garde in 2014 als testrijder van Sauber ook nog met een bolide uit dit tijdperk gereden.
De bedoeling is dat er eerst getest gaat worden met oudere bolides, welke door de teams zelf worden ingezet. Hierbij zouden de teams echter graag hun eigen coureurs gebruiken, zo wordt bericht.
Voor het testwerk met de voor 2017-aangepaste auto wil Pirelli daarentegen haar eigen testcoureurs gebruiken. Dit omdat het de feedback over de banden ten goede komt als dit coureurs zijn die aan die auto gewend zijn.
Daarnaast staan testdagen zonder participatie van de teams los van het aantal door de FIA goedgekeurde testdagen. Daarvan heeft Pirelli er 25, waarbij een dag waarop met meer teams wordt getest, ook voor meer testdagen telt.
Autosport bericht verder dat Van der Garde en Maldonado recentelijk met een GP2-auto banden voor in die klasse hebben getest. Dat hebben ze gedaan op Mugello, wat samen met Fiorano Pirelli’s voorkeur geniet als testbaan.
Ferrari’s testrijder Jean-Eric Vergne heeft dinsdag met een 2014-Ferrari banden getest op Fiorano. Hierbij ging het om 2016-banden, die dus smaller zijn dan die voor 2017, met enkele ‘prototype elementen’.