Formule1
	
        
        
                     
        
        
 
                                                
                            Eelco den Boer
                            
                    20 januari 2012
                                        
    
    
            
                        
    
    
    
            Pirelli is op zoek naar een geschikte testauto om de Formule 1-banden te kunnen blijven ontwikkelen. De Italiaanse bandenfabrikant krijgt echter weinig medewerking van de teams. 
        
    
    
            
        
                    
    
    
             
        
    
    
            
        
    
                    
    
            Volgens Pirelli-chef Paul Hembery zien de teams het niet zitten ene auto af te staan omdat daarmee een voordeel wordt gecreëerd ten opzichte van de concurrentie. “Wij begrijpen dat standpunt, maar we hebben echt een recente bolide nodig”, zegt Hembery tegen Autosport.
        
    
    
            
        
    
    
             
        
    
    
            
        
    
    
            “Er wordt gesuggereerd de Toyota uit 2009 aan te passen, maar dat is nu een museumstuk en dus geen realistische optie. We hebben nog geen goed alternatief. Hoe ouder de testauto, hoe groter het verschil met de realiteit. En als er dan iets misgaat omdat we niet over een geschikte auto beschikken, krijgen wij de zwartepiet toegespeeld.”
        
    
    
            
        
    
    
             
        
    
    
            
        
    
    
            Als er geen consensus wordt bereikt, is het volgens Hembery goed mogelijk dat Pirelli een afzonderlijke deal maakt met een team. “We hebben er geen belang bij om één specifiek team te helpen. We moeten ons werk doen.”
        
    
    
            
        
    
    
             
        
    
    
            
        
    
    
            “We hebben een aantal interessante ideeën voor 2013”, vervolgt Hembery. “We gaan veel in de simulator doen en zullen de teams vragen om verschillende specificaties uit te proberen. Maar om de banden te optimaliseren, moet we er mee rijden. We hebben waarschijnlijk niet meer dan drie sessies nodig. Dat moet te realiseren zijn.”
        
    
    
            
                    
                
            
            
            Gerelateerd nieuws
 
             
             
            Pitstopstrategie en banden: dit zijn de opties voor Verstappen en co in Bahrein
02 maart 2024 13:49 - GP Bahrein 2024
