Pitstops nekken Force India
Geen reden tot lachen bij Force India. Voor aanvang van de race mikte men nog op de punten, maar een wisseltruc met de banden gooide roet in het eten.
Met een zestiende plaats voor Vitantonio Liuzzi en een zeventiende stek voor Adrian Sutil kan men bij Force India niet tevreden zijn: "Het was een teleurstellend weekend", laten beide coureurs dan ook optekenen in hun terugblik op de Grand Prix van Duitsland.
Dat de Force India's in Hockenheim in het achterveld rondreden, komt vooral doordat beide coureurs in de eerste ronde de pits opzochten, wat voor verwarring zorgde bij het team. Als gevolg werden Sutil en Liuzzi met de verkeerde banden weer de baan opgestuurd en moesten ze een ronde later voor een tweede keer naar de pits.
In het geval van Sutil was een vroege pitstop altijd al het plan, maar liet de uitvoering te wensen over: "We hadden afgesproken dat ik al in de eerste ronde een pitstop zou maken als ik bij de start geen posities zou winnen, want als je een slechte startpositie hebt kun je wel een risico nemen. Doordat Liuzzi echter tegelijkertijd naar binnen kwam, kreeg ik het verkeerde setje banden mee en moest ik de ronde erna nieuwe halen."
Na zijn tweede pitstop wilde Sutil aan een inhaalrace beginnen, maar zijn opmars werd gestuit door een verdere complicatie: "Mijn banden hielden het niet vol en dus moest ik voor een derde keer naar de pits."
Meer dan de zeventiende stek zat er na die derde pitstop niet in. Wat Sutil betreft mag zijn thuisrace dan ook zo snel mogelijk worden vergeten: "Soms gaat het gewoon niet goed", relativeert hij. "Laten we deze race maar gewoon afschrijven als een eenmalige dip en vooruit kijken naar de volgende Grand Pix."
In de andere Force India werd Liuzzi's race eveneens verpest door de chaotische vroege pitstops van het team: "Mijn voorvleugel was beschadigd, dus ik kwam naar binnen voor een nieuwe. Helaas kreeg ik dus ook de verkeerde banden mee en moest ik de ronde erna weer een stop maken."
Volgens Liuzzi hebben de pitstops hem een goed resultaat gekost. "Mijn eerste ronde was namelijk erg goed, totdat ik schade opliep. Na de pitstops zat het met de snelheid van de auto ook wel goed en deden we niet onder voor de jongens in de top tien."