Er staat nog altijd een vraagteken achter Max Verstappens poleposition in Mexico. De Nederlander moet zich bij de wedstrijdleiding melden voor het vermeend negeren van gele vlaggen.
Verstappen reed zijn snelste ronde in Q3 van de kwalificatie op het moment dat de gele vlag uit hing in de laatste bocht, waar Mercedes-coureur Valtteri Bottas was gecrasht. Hoewel het rondje dat Verstappen eerder in Q3 had neergezet ook al goed genoeg was voor pole, scherpte Verstappen zijn tijd toch aan.
Direct na de kwalificatie werden hier al vraagtekens bij gezet. Onder meer door Ferrari’s Sebastian Vettel en Charles Leclerc. Opvallend was dat met name Vettel zichtbaar van het gas ging in de laatste bocht.
Verstappen, daarentegen, zinspeelde erop dat hij dit niet had gedaan. “Ik zag de crash van Valtteri. Of ik van het gas ben gegaan? Zag het er zo uit? We weten allemaal wat een gele vlag betekent. Moeten we het nu echt over veiligheid hebben? We zijn Formule 1-coureurs, we weten wat we doen. En als ze mijn ronde afpakken, is dat geen ramp, want mijn eerste Q3-ronde was ook goed genoeg.”
Lees ook: Verstappen: ‘Je hoopt er stiekem altijd op, zo terugslaan is geweldig’
De vraag is echter of – als Verstappen zich schuldig heeft gemaakt aan het negeren van gele vlaggen – het inderdaad bij het afpakken van zijn snelste tijd blijft. Het negeren van gele vlaggen valt in de Formule 1 onder het kopje veiligheid, en kan dus een ernstig vergrijp zijn – met een zware straf tot gevolg.
De Ferrari-coureurs lieten er geen twijfel over bestaan dat de situatie potentieel gevaarlijk was. Vettel: “Ik zag dat Valtteri in de muur stond. Er sprongen mensen de baan op om te helpen, het was duidelijk dat je moest liften.” Leclerc: “Als er gele vlaggen hangen, moet je afremmen. Dat is duidelijk.”
Volgens WEC-coureur en FORMULE 1-columnist Ho-Pin Tung kan het vergrijp Verstappen wel eens een gridstraf kosten en maakt het niet uit of op het digitale display een gele vlag werd aangegeven. “Een [echte] vlag heeft sowieso altijd prioriteit.”
(tekst loopt door onder de tweet)
Voormalig Formule 1-coureur Marcus Ericsson, thans reserve bij Alfa Romeo, denkt eveneens dat Verstappen een gridstraf boven het hoofd hangt.
Lees ook: Verstappen revancheert zich in Mexico met waanzinnige pole