Lotus heeft een protest ingediend tegen de achtervleugel van het team van Mercedes, aangezien deze volgens Lotus in strijd is met het technische reglement.

 

In de achtervleugel van de Mercedes W03 zit een F-Duct verborgen die blootgelegd en geactiveerd wordt wanneer de Mercedes-rijders hun verstelbare achtervleugel open zetten. De F-Duct heeft vervolgens de functie de luchtstroom te reguleren en levert zodoende extra topsnelheid op.

 

Volgens Lotus is de in de achtervleugel verscholen F-Duct in strijd met het technische reglement, omdat het een door de coureur bediend aerodynamisch hulpmiddel betreft. Volgens Mercedes is dit uiteraard niet zo, terwijl ook de FIA – de internationale autosportfederatie die de regels opstelt en handhaaft – deze vinding vooralsnog als legaal heeft bestempeld.

 

Lotus – en ook Red Bull – hebben de laatste weken daarom met Mercedes en de FIA om de tafel gezeten om hun verschillende visies te bespreken en te proberen tot consensus te komen, maar dat is dus niet gelukt, met als gevolg dat Lotus nu een protest heeft ingediend.

 

Met het indienen van een officieel protest heeft Lotus, na een paar weken van verbale discussies, eindelijk een officiële stap gezet om zich over de achtervleugel te beklagen.

 

Het gevolg van dit protest is dat de keuringscommissie van de FIA nu een officieel onderzoek naar de achtervleugel moet instellen. Daar hoort onder meer bij dat men nogmaals goed naar de Mercedes W03 gaat kijken, terwijl Mercedes en Lotus daarnaast de gelegenheid krijgen om in detail aan te geven waarom zij het systeem wel of niet legaal vinden.