PURE, de motorfabrikant die met ingang van 2014 motoren in de Formule 1 wil leveren, gaat een deel van de faciliteiten van Toyota Motorsport in Keulen gebruiken.

 

Toyota heeft sinds eind 2009 geen eigen Formule 1-team meer, maar heeft nog wel een Formule 1-waardige fabriek in het Duitse Keulen staan, waarvanuit Toyota Motorsport nog immer opereert om haar andere (Europese) autosportprogramma’s draaiende te houden.

 

Aangezien Toyota echter nog wel wat ruimte over heeft en PURE daarnaar op zoek was, heeft het laatstgenoemde bedrijf besloten een deal te sluiten met de Japanners.

 

Craig Pollock – voormalig teambaas van BAR, manager van Jacques Villeneuve en mede-oprichter en topman van PURE – zegt hier tegen Autosport het volgende over: “We hebben, inmiddels al een tijdje geleden, een exclusieve deal met Toyota gesloten om gebruik te mogen maken van hun faciliteiten, zoals hun testbanken en assemblage machines.”

 

“Toyota is nu dus bezig om ruimte in hun fabriek in te ruimen, zodat wij onze motoren aldaar kunnen testen en in elkaar zetten”, vertelt Pollock, die zeer tevreden is met de deal: “Dit is qua kosten en tijdsplanning namelijk een betere oplossing dan dat we dergelijke faciliteiten zelf zouden construeren, terwijl Toyota in mijn optiek de beste testbanken uit de hele Formule 1-wereld heeft.”

 

“Ze hebben namelijk niet alleen een groot aantal testbanken, maar deze zijn ook nog eens allemaal state of the art“, stelt Pollock, waarna hij verder mededeelt dat PURE eind juli al een motor klaar denkt te hebben om op een testbank te leggen.

 

PURE hoopt met ingang van 2014 motoren te gaan leveren in de Formule 1, aangezien het nieuwe motorreglement dan van kracht wordt en er vanaf dat seizoen met 1.6 liter zescilinders gereden gaat worden. Klanten heeft PURE nog niet, maar daar maakt Pollock zich op dit moment niet druk op, want hij gaat er vanuit dat dat wel goed komt.