Na ruim tien ronden was het circuit dermate opgedroogd dat de slicks uit de kast werden gehaald. Michael Schumacher was noodgedwongen de eerste die overstapte op het andere rubber. Na een aanrijding met Kamui Kobayashi, dat de schuld was van de Mercedes-coureur, verloor hij zijn voorvleugel.
Daarna was Schumacher een van de snelste coureurs van de race. Een tien-secondenstraf verpestte zijn plannen. Alleen een drive through volstond niet omdat je via de nieuwe pitstraat sneller rond het circuit gaat dan op de baan zelf.
Halverwege de race begon Fernando Alonso zich meer en meer vooraan te melden. Zijn Ferrari was in de opdrogende omstandigheden erg snel, en zo dook hij in de versnellingsbak van Sebastian Vettel, die bij de start gelijk aan de leiding ging, mee de pits in. Laatstgenoemde raakte daar in de problemen: zijn linker achterband liet zichzelf lastig vastschroeven. Gevolg? Alonso schoof een plek op en had sindsdien de beste papieren voor de winst in Silverstone.
En dat gaf de Ferrari-coureur niet uit handen. In de tweede helft van de race was Alonso niet meer bij te houden. Binnen no-time was zijn voorsprong al zo’n tien seconden. Dat breidde de tweevoudig wereldkampioen daarna gewoon uit.
Hamilton, die in de openingsfase een aantal mooie inhaalacties maakte, viel in de slotfase sterk terug. De thuisracer moest brandstof besparen om de finish te halen. Hij moest daarom Vettel en Mark Webber, die een kleurloze race reed maar in de slotfase een fraai gevecht had met zijn teamgenoot, voor zich dulden.
Felipe Massa kwam nog heel dicht in de buurt van Hamilton. De McLaren-coureur finishte echter een fractie van een seconde voor de Braziliaan. En Webber? Die kwam heel dicht in de buurt van Vettel, die versleten banden had. De bedrijfsrichtlijnen bij Red Bull Racing zijn echter in een jaar omgegooid: “Back off Mark”, kreeg Webber via de radio te horen. De rolverdeling bij Red Bull lijkt nu niet meer alleen in prestaties in het voordeel van Vettel te zijn.
Daar hoeft Alonso zich geen zorgen om te maken. De Spanjaard gaat doorgaans zo snel dat Massa nooit bij hem in de buurt komt. Vandaag was weer zo’n dag dat Alonso aantoonde dat je hem nooit mag uitvlakken. Op Silverstone was hij een klasse apart, en blijkbaar heeft Ferrari de ommekeer eindelijk gevonden.
Uitslag race:Positie | Coureur | Team | Tijd/verschil |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:28:41.196 |
2 | Sebastian Vettel | Red Bull | + 16.511 |
3 | Mark Webber | Red Bull | + 16.947 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | + 28.986 |
5 | Felipe Massa | Ferrari | + 29.010 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes GP | + 1:00.665 |
7 | Sergio Perez | Sauber | + 1:05.590 |
8 | Nick Heidfeld | Renault | + 1:15.542 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes GP | + 1:17.912 |
10 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 1:19.108 |
11 | Adrian Sutil | Force India | + 1:19.712 |
12 | Vitaly Petrov | Renault | + 1:20.681 |
13 | Rubens Barrichello | Williams | + 1 ronde |
14 | Pastor Maldonado | Williams | + 1 ronde |
15 | Paul Di Resta | Force India | + 1 ronde |
16 | Timo Glock | Virgin | + 2 rondes |
17 | Jerome d’Ambrosio | Virgin | + 2 rondes |
18 | Vitantonio Liuzzi | HRT | + 2 rondes |
19 | Daniel Ricciardo | HRT | + 3 rondes |
r | Jenson Button | McLaren | + 14 rondes |
r | Sebastien Buemi | Toro Rosso | + 26 rondes |
r | Kamui Kobayashi | Sauber | + 29 rondes |
r | Jarno Trulli | Lotus | + 35 rondes |
r | Heikki Kovalainen | Lotus | + 49 rondes |