Racepreview: De achtbaan die de Red Bull Ring heet
Sutton Images
Chantal Boezaard
4 juli 2017
Van het bochtige stratencircuit van Bakoe reist het Formule 1-circus door naar Oostenrijk, tussen de bergen rondom Spielberg ligt de Red Bull Ring. Een relatief kort circuit, met maar negen bochten.
Het wijd uitgelegen circuit is het tegenovergestelde van de nauwe straten in Bakoe. Maar hier lijken de coureurs wel even aan toe te zijn, na de chaotische race die ze achter zich laten. Stoffel Vandoorne kijkt uit naar de inhaalmogelijkheden van de Red Bull Ring: “Het is een fantastisch circuit, waar we al vaker mooie inhaalacties hebben gezien. Ik denk ook dat het circuit beter past bij onze auto dan de afgelopen races in Bakoe en Canada. De lange rechte stukken daar werkten niet echt in ons voordeel.”
McLaren lijkt zich op te maken voor een sprong voorwaarts in Oostenrijk door beide coureurs een compleet nieuwe motor mee te geven. Fernando Alonso dat de flinke upgrade het verschil gaat maken voor het team. “We hebben weer een stap vooruit gezet met de upgrade. Ik ben optimistisch voor Oostenrijk, het circuit vraagt niet zo veel kracht van de motor, zoals de laatste twee races dat wel deden.”
Waar McLaren zich vooral uitspreekt over de race, kijkt Force India er vooral naar uit terug te keren naar Europa, en dan vooral de rust van Spielberg. “Het is zo’n mooie plek voor een circuit, het ligt midden in de natuur”, zegt Sergio Pérez. “Spielberg is een rustpuntje tijdens het seizoen, het is heerlijk stil hier en een goede plek om te relaxen”, valt Esteban Ocon zijn teamgenoot bij.
De coureurs van Haas kijken uit naar de race op het powercircuit. “Het is als een kort ritje in een achtbaan. De laatste bocht is gaaf, waarbij er hard geremd moet worden na een snelle bocht. Je moet echt op de limit rijden, dat voelt zo cool”, zegt Kevin Magnussen, teamgenoot Romain Grosjean is juist meer te spreken over de middensector. “Het circuit lijkt uit twee delen te bestaan, in het eerste gedeelte heb je twee keer achter elkaar een 90° bocht, waar je hard moet remmen en daarna weer snel op het gas moet. En in de midden sector zijn twee hele snelle bochten, waar je meer doorheen glijdt.”
Foodie Nico Hulkenberg vind het fijn om weer terug te zijn in het vertrouwde Europa. “Als je in Oostenrijk bent, moet je een schnitzel eten! Ook het Oostenrijkse dessert kaiserschmarrn is heerlijk. Ik hou van Oostenrijk en kom hier graag, het voelt als een thuisrace omdat veel Duitsers de grens oversteken voor de Formule 1.”
Gerelateerd nieuws
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws