De grootscheepse reglementswijziging die de Formule 1 radicaal andere auto’s met motoren met 1000 pk moet geven, volgt op zijn vroegst in 2017. Dat berichten Autosport en Auto, Motor und Sport.

De voorstellen van de F1 Strategy Group om de huidige motoren sterker te maken en het technisch reglement verder zo aan te passen dat de bolides er ‘wreder’ uit gaan zien door veranderingen aan het bodywork en ze breder te maken en grotere banden te geven, zijn afgelopen dinsdag besproken door de Formule 1 Commissie en daarbij afgewezen.

Om de voorgestelde wijzigingen met ingang van 2016 aan te nemen, had de commissie daar unaniem mee moeten instemmen, maar dat hebben de negen teams die in de commisssie zitten niet gedaan. Het gevolg hiervan is dat de Formule 1 op zijn vroegst in 2017 drastisch op de schop gaat.

Hoewel er in maart nog wel een volgende zitting van de commissie is, melden Autosport en Auto, Motor und Sport dat het onwaarschijnlijk is dat er dan wel een akkoord bereikt wordt, aangezien er te veel verdeeldheid bestaat tussen de teams.

Kosten
Behalve dat er over het technisch reglement is gesproken, zijn ook de kosten en bijbehorende plannen voor kostenbesparing ter sprake gekomen. Naar aanleiding van een audit van accountancy firma McKinsey ligt er een rapport bij de FIA waarin staat dat de kosten voor de teams grofweg gehalveerd kunnen worden zonder dat de sport daar onder lijdt, zo verklaart Auto, Motor und Sport.

Het rapport van McKinsey besluit echter met de gematigde aanbeveling de kosten vooralsnog met niet meer dan 25 tot 30 procent terug te brengen, maar tijdens de vergadering van de Formule 1 Commissie is zelfs dat afgeschoten, want er is besloten voorlopig niks aan kostenbesparing te doen.

De teams van Ferrari en McLaren zouden hebben verklaard dat ze ‘meedoen om te winnen, niet om geld te besparen en andere teams te helpen met hun huishoudboekje’. Ook de andere topteams Mercedes en Red Bull zouden verder sceptisch zijn geweest over kostenbesparing.

Een voorstel van Sauber, Force India en Lotus om met ingang van 2016 meer standaardonderdelen in te voeren om zodoende de ontwikkelingskosten terug te brengen, is ondertussen ook terzijde geschoven. Een niet met naam genoemde bron van Auto, Motor und Sport sprak na afloop van de vergadering samenvattend klare taal over hoe de renstallen inmiddels tegenover elkaar staan: “De grote teams geven geen **** om de Formule 1.”