Formule1
Mischa Bijenhof
1 maart 2014
De problemen die Sebastian Vettel vandaag beperkten tot slechts een half testrondje, waren nieuw voor het team. “We kenden het mankement van andere teams, maar bij ons was het nog niet voorgekomen.”
Tot zover dus de hoop dat Red Bull alle denkbare problemen met zijn nieuwe auto onderhand wel voor de kiezen heeft gehad. Vettel reed vanmorgen pas tweeënhalf uur na de start van de sessie de baan op, maar haalde slechts vier bochten voordat de RB10 er de brui aan gaf. De oorzaak bleek een elektrisch probleem, maar dat kunnen er anno 2014 nogal wat zijn.
“We hebben inderdaad al veel problemen gehad met de elektronica van de motor, maar dit probleem was nieuw voor ons”, vertelt engineer Andy Damerum op zaterdagavond. “Andere teams hadden er al wel over geklaagd, maar ons was het tot dusverre bespaard gebleven.” De exacte aard van het probleem houdt Red Bull voor zichzelf, maar in de drie tests tot nu toe kende het team veel problemen met de elektronica van de motor-generator en de energieopslag. Dit bracht vervolgens weer koelingsproblemen met zich mee.
Die laatste zijn trouwens ook nog lang niet verholpen, want Red Bull reed de afgelopen dagen met een keur aan geïmproviseerde luchtgaten op de auto. Toen het euvel verholpen was, stuurde het team Vettel weer de baan op, maar nu kwam hij slechts een paar honderd meter ver. Aan het eind van de pitstraat gaf de RB10 opnieuw de geest. “Er zat ergens een lek”, vertelt Damerum. “We dachten dat we het wel konden repareren, maar het bleek zoveel schade te hebben veroorzaakt dat de auto niet meer de baan op te krijgen was.”
Die nevenschade is volgens Sebastian Vettel een bijkomend probleem. “Als er op deze auto’s iets stukgaat, dan gaan er als gevolg daarvan meer dingen stuk. En we zijn zo onderhand door onze reserveonderdelen heen. Omdat we zover van Engeland zitten, is het niet eenvoudig om nieuwe spullen op tijd hier te krijgen.” Voor de seizoensopener over twee weken in Melbourne maakt Vettel zich weinig illusies. “We hopen op een goede race maar op dit moment is de betrouwbaarheid een enorm vraagteken.”