Red Bull dreigt weer met stoppen
Daan de Geus
10 april 2015
Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz heeft herhaald dat de energiedrankfabrikant wel eens kan stoppen met de Formule 1: “Als we niet competitief kunnen zijn, is er geen reden om mee te blijven doen.”
Dat zegt Mateschitz in gesprek met het Oostenrijkse Austria Press Agency. “We blijven alleen in de Formule 1 als we competitief kunnen zijn”, verklaart Mateschitz, die vooral naar de Renault-motoren wijst die achterin de Red Bulls liggen als reden voor waarom zijn team dat momenteel niet is: “Zonder goede motor beginnen we niks. Zelfs met het beste chassis en de beste coureurs maak je geen kans om te winnen als de motor niet goed genoeg is.”
Waar Mateschitz op zinspeelt, is hetzelfde als wat zijn eigen adviseur Helmut Marko enkele weken geleden nog openlijk toe opriep, namelijk het invoeren van reglementswijzigingen om Red Bull en (vooral) Renault de mogelijkheid te geven hun achterstand weg te poetsen. Dit omdat de kans dat dit op korte termijn gebeurt onder het huidige reglement zo goed als uitgesloten lijkt.
Renault
Volgens Mateschitz is hij overigens niet de enige die aan stoppen denkt: ook Renault kan de stekker wel eens uit haar Formule 1-project trekken, zo weet de Oostenrijker. “Ook zij overwegen hun mogelijkheden. Als motorfabrikant is je bestaansrecht immers het produceren van een competitieve krachtbron. Als dat lukt is het geweldig, maar als je het om welke reden dan ook niet voor elkaar krijgt, kun je beter stoppen.” Mocht Renault besluiten te stoppen, dan zijn de consequenties ook duidelijk voor Red Bull, want de energiedrankfabrikant gaat ondanks aanhoudende geruchten die het tegendeel beweren geen eigen motoren maken, zo geeft Mateschitz aan. “Wij zijn geen autoproducent, dus voor ons zijn dergelijke investeringen niet te rechtvaardigen. Wij zijn van Renault afhankelijk om het gat naar Mercedes en Ferrari te dichten”, aldus Mateschitz. Dat Red Bull met stoppen dreigt, is niet nieuw. Namens de energiedrankfabrikant liet ook Helmut Marko zoals gezegd eerder al weten dat het een optie is om de stoppen als de Formule 1 er niet voor zorgt dat het speelveld gelijkgetrokken kan worden. Ecclestone
Wat verder meespeelt, is dat de huidige V6-motoren totaal niet bij de Formule 1 passen volgens Red Bull, of in ieder geval volgens Marko. Hij sluit zich daarmee aan bij Bernie Ecclestone, de commerciële uitbater van de sport die al sinds de introductie van de V6-turbokrachtbronnen in 2014 probeert om de oude V8-motoren terug te krijgen waar in de jaren daarvoor mee werd geracet. Diezelfde Ecclestone heeft overigens ook aangegeven dat Red Bull, ondanks dat het een overeenkomst met hem heeft gesloten om tot en met 2020 in de Formule 1 mee te doen, haar teams alsnog kan opdoeken als het dat wil: “Want we kunnen niemand dwingen om mee te doen.”
Volgens Mateschitz is hij overigens niet de enige die aan stoppen denkt: ook Renault kan de stekker wel eens uit haar Formule 1-project trekken, zo weet de Oostenrijker. “Ook zij overwegen hun mogelijkheden. Als motorfabrikant is je bestaansrecht immers het produceren van een competitieve krachtbron. Als dat lukt is het geweldig, maar als je het om welke reden dan ook niet voor elkaar krijgt, kun je beter stoppen.” Mocht Renault besluiten te stoppen, dan zijn de consequenties ook duidelijk voor Red Bull, want de energiedrankfabrikant gaat ondanks aanhoudende geruchten die het tegendeel beweren geen eigen motoren maken, zo geeft Mateschitz aan. “Wij zijn geen autoproducent, dus voor ons zijn dergelijke investeringen niet te rechtvaardigen. Wij zijn van Renault afhankelijk om het gat naar Mercedes en Ferrari te dichten”, aldus Mateschitz. Dat Red Bull met stoppen dreigt, is niet nieuw. Namens de energiedrankfabrikant liet ook Helmut Marko zoals gezegd eerder al weten dat het een optie is om de stoppen als de Formule 1 er niet voor zorgt dat het speelveld gelijkgetrokken kan worden. Ecclestone
Wat verder meespeelt, is dat de huidige V6-motoren totaal niet bij de Formule 1 passen volgens Red Bull, of in ieder geval volgens Marko. Hij sluit zich daarmee aan bij Bernie Ecclestone, de commerciële uitbater van de sport die al sinds de introductie van de V6-turbokrachtbronnen in 2014 probeert om de oude V8-motoren terug te krijgen waar in de jaren daarvoor mee werd geracet. Diezelfde Ecclestone heeft overigens ook aangegeven dat Red Bull, ondanks dat het een overeenkomst met hem heeft gesloten om tot en met 2020 in de Formule 1 mee te doen, haar teams alsnog kan opdoeken als het dat wil: “Want we kunnen niemand dwingen om mee te doen.”