De bandentests die Red Bull in 2016 voor Pirelli heeft gedaan om 2017-banden te ontwikkelen, hebben het team op het verkeerde been gezet met de ontwikkeling van de RB13.

Dat vertelt Red Bull-teambaas Christian Horner aan het online-magazine GP Gazette van Motorsport.com. “Ik denk dat wij er op meerdere manieren hinder van hebben ondervonden”, zegt hij over de Pirelli-tests die vaste coureurs Daniel Ricciardo en Max Verstappen en testrijder Pierre Gasly uitvoerden met een voor de in ontwikkeling zijnde 2017-banden aangepaste 2015-auto.

Horner denkt dat de bandentests Red Bull de verkeerde kant op stuurden met de ontwikkeling van de RB13.

Volgens Horner is er ‘laat in het proces’ nog het één en ander aan de banden veranderd, terwijl Red Bull op dat moment al druk doende was haar 2017-bolide, de RB13, daar juist omheen te ontwikkelen. De Red Bull-teambaas denkt dan ook niet dat het meedoen aan de bandentests een voordeel was. “Ik wil niet zeggen dat het een averechts effect had, maar we zijn daardoor wel een weg ingeslagen die niet in lijn lag met de banden die uiteindelijk zijn geproduceerd.”

Volgens Horner verandert dit echter niets aan een simpele waarheid: “Mercedes en Ferrari hebben de regels van de winter beter geïnterpreteerd.” Red Bull wist dat direct tijdens de wintertests al, maar kon volgens Horner niet gelijk reageren omdat het door motorproblemen niet zoveel als gehoopt kon rijden tijdens de wintertests. “Pas na Australië werd het echte plaatje duidelijk. De auto was niet in balans.”

Red Bull weet nu wat er veranderd moet worden aan de RB13 en kwam tijdens het raceweekend in Spanje al met een grote chassis-update. Het wacht nog op een verbeterde motor van Renault, waarvan het team nu hoopt dat het die voor haar thuisrace in Oostenrijk krijgt, begin juli.