Formule1
Daan de Geus
10 september 2012
Motorfabrikant Renault heeft haar klanten bezworen dat het gaat onderzoeken waarom de dynamo’s van de RS27-motor nog te vaak stuk gaan. In Italië werd Sebastian Vettel daar al voor de tweede keer dit jaar slachtoffer van.
In Italië moest Vettel zijn Red Bull RB8 zes ronden voor het einde aan de kant zetten omdat de dynamo stuk was, terwijl hij eerder in het jaar – in Valencia – ook al eens moest opgeven vanwege hetzelfde euvel.
Door deze twee dynamo-gerelateerde uitvalbeurten is Vettel dit jaar in totaal al 33 punten misgelopen, dus net zoals na afloop van de Grand Prix in Valencia heeft Renault ook nu weer haar excuses aangeboden aan Vettel en diens team. “Dat zal ook wel moeten, want dit is natuurlijk niet acceptabel”, erkent Remi Taffin, die op het circuit de baas over het motorprorgamma is, in gesprek met Autosport.
Vettel was in Italië overigens niet de enige coureur met een Renault-motor die last had van een defecte dynamo. Ook Lotus-invaller Jérôme d’Ambrosio kampte hier namelijk mee, maar bij hem stak het defect na de kwalificatie de kop op, waarna de dynamo uit voorzorg werd omgewisseld voor een nieuw exemplaar.
Eerder in het jaar – eveneens in Valencia – ging er bij Lotus overigens ook al een dynamo stuk en dat zorgde er toen voor dat Romain Grosjean een tweede plaats kwijtraakte.
Naar aanleiding van de problemen in Valencia verbeterde Renault de dynamo al, maar in Monza bleek dus dat het onderdeel nog altijd verder verbeterd dient te worden. Taffin geeft dan ook aan dat daar dus weer aan gewerkt zal gaan worden: “Het enige positieve aan de defecten is dat Lotus de dynamo verving voordat deze finaal stuk ging, dus dat exemplaar kunnen we nu gaan bestuderen.”
“We hopen dat we aan de hand daarvan kunnen achterhalen wat er mis is en wat er stuk gaat, maar het is geen makkelijk onderdeel om dergelijke tests op uit te voeren”, zo moet de Fransman toegeven.
Renault heeft wel alvast één aanknopingspunt en dat is dat drie van de dynamo’s na zo’n vijfhonderd kilometer racen de geest gaven. “We moeten de dynamo’s tijdens onze tests dus minimaal vijfhonderd kilometer laten ‘lopen’, maar wat we daarna precies moeten doen, moeten we nog zien uit te dokteren.”
“Ik denk dat het een behoorlijke klus zal worden, maar we zullen een oplossing vinden”, bezweert Taffin, die tevens erkent dat de Renault-motoren in Italië niet alleen onbetrouwbaar waren maar ook topsnelheid tekort kwamen. “We gaan er echter alles aan doen om ervoor te zorgen dat we in Singapore en daarna weer op topniveau presteren”, benadrukt hij.
Opvallend is overigens wel dat slechts twee van de vier Renault-teams in Italië met betrouwbaarheidsproblemen kampten. Renaults andere klanten Caterham en Williams hadden in tegenstelling tot Lotus en Red Bull namelijk geen last van motorproblemen.
Foto: Taffin (links) met Red Bull-kopstukken Adrian Newey en Christian Horner (rechts).