Daan de Geus
17 september 2014
Volgens Renault-kopstuk Rémi Taffin haalt de Franse firma inmiddels al het mogelijke uit haar huidige krachtbron en kan de focus nu dan ook langzaamaan verlegd worden naar 2015.
Renault begon dramatisch aan 2014. De motor die het in Viry-Châtillon geproduceerd had voor het nieuwe V6-tijdperk bleek tijdens de wintertests enorm onbetrouwbaar en veel te zwak. In de beginfase van het seizoen werd dat ook zeker nog gevoeld door afnemers Red Bull, Lotus, Toro Rosso en Caterham. Met veel hard werk zijn de betrouwbaarheidsproblemen inmiddels grotendeels opgelost, terwijl de performance nog niet perfect, maar wel beter is.
Red Bull heeft, ondanks haar klachten aan het adres van Renault, inmiddels zelfs drie Grands Prix gewonnen met haar Renault-aangedreven RB10, wat volgens Taffin laat zien dat het op motorisch vlak ‘in een positie zit om de kans op een zege te verzilveren als deze zich voordoet’, zo verklaart hij tegenover Autosport.
Wat volgens Taffin zou bewijzen dat Renault de zaakjes echt weer goed voor elkaar heeft, is het behalen van een poleposition, maar los daarvan heeft ‘zijn’ firma de inhaalslag die het moest leveren volgens de Fransman met succes afgerond en haalt het inmiddels consistent al het mogelijke uit de huidige variant van haar V6.
“Dat is ook het belangrijkste”, benadrukt hij. “We weten hoeveel performance er in de motor zit en hoe we het er keer op keer uit moeten halen. Natuurlijk gaan we nog wel proberen wat extra’s te vinden gedurende de rest van het seizoen, maar aan de andere kant is het nu ook tijd om onze aandacht meer naar 2015 te verleggen”, weet het kopstuk van de firma die flink zal sleutelen aan de 2015-versie van haar krachtbron, aangezien 48 procent van de motoronderdelen vervangen of verbeterd mogen worden.
Renault zal bij de verdere ontwikkeling van haar V6 overigens nauw samenwerken met Red Bull. Red Bull heeft Renault actief aangespoord haar motorafdeling te reorganiseren en het kampioenschapsteam zal met ingang van 2015 als fabrieksteam worden gezien, waardoor het prioriteit krijgt boven boven Toro Rosso en Caterham, de klanten waar Renault volgend jaar mee verder gaat.