Daan de Geus
7 maart 2016
De Renault V6 is nog altijd niet de sterkste hybride turbokrachtbron in de Formule 1, maar de Fransen zelf menen in ieder geval de betrouwbaarheid inmiddels op orde te hebben.
“We hebben de betrouwbaarheid onder controle”, verklaart Renaults motorchef Rémi Taffin in interview met F1i.com. Volgens de Fransman waren er tijdens de wintertests ‘wat problemen met de turbo’, maar wist Renault van tevoren dat dit het geval zou kunnen zijn. “Omdat we volgens het just in time-principe werken, wat betekent dat een aantal onderdelen die we bij de eerste race zullen gebruiken, nu nog niet af zijn”, legt Taffin uit.
De specificatie motor die Renault tijdens de wintertests in de bolides van haar eigen fabrieksteam en – onder de TAG Heuer-naam – Red Bulls heeft gehangen, is overigens ook degene die tijdens de eerste races gebruikt zal worden, vertelt Taffin. “Die specificatie functioneert precies zoals verwacht. Alles doet wat het zou moeten doen. We hebben alles wat we op de testbank hebben gemeten, teruggezien op het circuit.”
Dat laatste is voor Renault volgens Taffin een opsteker, aangezien dit in 2014 en 2015 niet altijd het geval was. “We hebben nu echter een solide basis, een duidelijke beginspecificatie om mee verder te gaan.”
Zaak is daarbij wel een ‘goede balans te vinden tussen performance en betrouwbaarheid’, benadrukt Taffin, zeker als Renault in juni met een ‘evolutie’ van de huidige motor komt. “Die is ook belangrijk met oog op het pad dat we in 2017 willen inslaan, dus we zouden graag zien dat die update minstens een halve seconde oplevert, in plaats van dat het een kleine stap van een paar tienden is.”
Volgens Bob Bell, hoofd technische zaken van het Renault-fabrieksteam, is zelfs de motor die in Barcelona is getest ‘in elk opzicht’ al een verbetering vergeleken met de 2015-Renault. “Er is veel anders aan. Het tokensysteem vormde geen beletsel voor het werk op de motorafdeling in Viry. Ze hebben alles kunnen veranderen wat ze wilden veranderen”, vertelt hij aan Motorsport-Total.