Renault herstructureert aero-afdeling: oudgediende De Beer keert terug, Machin vertrekt
Renault Sport
Daan de Geus
1 november 2019
Renault heeft in oude bekende Dirk de Beer een nieuwe chef aerodynamica gevonden. De Zuid-Afrikaan neemt bij het Franse team de taken over van Pete Machin, die verdwijnt te midden van een herstructurering.
Machin was nog niet bijster lang in dienst van Renault: begin 2017 werd zijn komst aangekondigd, medio dat jaar maakte hij officieel de overstap van Red Bull naar Renault.
Lees ook: Technische versterking voor Williams en Renault
De Beer – afkomstig van Ferrari – werd rond dezelfde tijd bij Williams als versterking gepresenteerd en ging daar begin maart 2017 aan de slag. Zijn dienstverband bij dat team was nog korter: in mei 2018 werd hij bedankt voor bewezen diensten, met Williams dat een lastige seizoensstart kende met de FW41 van dat jaar.
Lees ook: Williams en aerodynamica-chef De Beer uit elkaar
Voor zijn periodes bij Ferrari en Williams werkte De Beer lange tijd voor Lotus én Renault, eerdere incarnaties van het huidige Renault-team. Zijn komst naar Renault als head of aerodynamics is dus een terugkeer op het oude nest, wat zoals gezegd ten koste gaat van Machin. Nick Chester blijft technisch directeur chassisontwikkeling.
De Beer krijgt binnenkort ook een nieuwe adjunct als deputy head of aerodynamics, een rol die tijdelijk wordt ingenomen door Vince Todd. Als onderdeel van de herstructurering krijgt ook James Rodgers een nieuwe functie, hij wordt als chief aerodynamicist de hoofdverantwoordelijke voor de ontwikkeling op het gebied van aerodynamica.
Zwakke punten versterken
Volgens teambaas Cyril Abiteboul pakt Renault met deze veranderingen de gebieden aan ‘die we nog moesten versterken’. “Onze aerodynamica-afdeling is flink gegroeid en gemoderniseerd, het versterken van de managementlaag van deze belangrijke afdeling stelt ons in staat de vruchten te plukken van onze investeringen.” Abiteboul stipt daarbij aan dat dit met name belangrijk is met oog op 2021, het jaar van de grote regelrevolutie. 2019 had ondertussen het jaar moeten zijn waarin Renault zich (achter de top drie) los weekte van de rest, maar dat is niet gelukt. Het staat vijfde in het WK, op ruimte afstand van nummer vier McLaren. Renault claimt daarbij goede progressie te hebben gemaakt op motorisch vlak, hetgeen wordt onderstreept door motorklant McLaren. De eigen RS19-bolide blijkt echter geen voltreffer. Opvallend is dat de auto een aantal typische Red Bull-eigenschappen heeft, zoals veel rake (een hogere achterkant dan voorkant) maar toch teleurstelt. Ondertussen worden er ook vraagtekens gezet bij Renaults toekomst als fabrieksteam, al zegt teambaas Abiteboul zich daar geen zorgen om te maken.
Volgens teambaas Cyril Abiteboul pakt Renault met deze veranderingen de gebieden aan ‘die we nog moesten versterken’. “Onze aerodynamica-afdeling is flink gegroeid en gemoderniseerd, het versterken van de managementlaag van deze belangrijke afdeling stelt ons in staat de vruchten te plukken van onze investeringen.” Abiteboul stipt daarbij aan dat dit met name belangrijk is met oog op 2021, het jaar van de grote regelrevolutie. 2019 had ondertussen het jaar moeten zijn waarin Renault zich (achter de top drie) los weekte van de rest, maar dat is niet gelukt. Het staat vijfde in het WK, op ruimte afstand van nummer vier McLaren. Renault claimt daarbij goede progressie te hebben gemaakt op motorisch vlak, hetgeen wordt onderstreept door motorklant McLaren. De eigen RS19-bolide blijkt echter geen voltreffer. Opvallend is dat de auto een aantal typische Red Bull-eigenschappen heeft, zoals veel rake (een hogere achterkant dan voorkant) maar toch teleurstelt. Ondertussen worden er ook vraagtekens gezet bij Renaults toekomst als fabrieksteam, al zegt teambaas Abiteboul zich daar geen zorgen om te maken.