Daan de Geus
17 november 2015
Renault-topman Cyril Abiteboul heeft aangegeven dat er ‘een oplossing is’ voor Red Bulls motorprobleem, maar zinspeelt er daarbij op dat deze oplossing afhankelijk is van Renaults toekomstplannen.
En wat Renault precies gaat doen, is afhankelijk van wat ceo Carlos Ghosn besluit. Dat herhaalt Abiteboul in interview met Motorsport.com. “Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat Red Bull een oplossing heeft gevonden voor de situatie waarin het zit”, verklapt Abiteboul, die insinueert dat Renault daar een rol in speelt: “We zullen verduidelijken in hoeverre dat zo is zodra we zelf een beslissing hebben genomen over onze toekomst in de Formule 1.”
Volgens de Fransman bestaan daar binnen Renault namelijk nog altijd veel vragen over. Zoals wat het uit de sport hoopt te halen, wat het wil met Lotus – waarmee het al maanden over een overname in gesprek is – en met zijn huidige klanten Red Bull en Toro Rosso. Een andere vraag, vervolgt Abiteboul, is ook wat partners als Infiniti en Total willen doen.
“Ik weet dat er veel over gespeculeerd wordt, maar de beslissing van onze ceo ligt aan de grondslag van dit alles”, meent Abiteboul. Over hoe de overname van Lotus verloopt, waarvoor Renault een intentieverklaring heeft getekend, laat Abiteboul verder niets los. In algemene zin vertelt hij alleen dat Renaults eigenbelang in alle gevallen voorop staat.
Abiteboul herhaalt verder wat Renault-ceo Carlos Ghosn eerder heeft aangegeven, namelijk dat uitsluitend doorgaan als motorleverancier geen optie is. Motorsport.com koppelt deze uitspraken aan het eerder gepubliceerde gerucht dat Red Bull – ongeacht of Renaults overname van Lotus doorgaat of niet – wel eens met ‘naamloze’ Renault-motoren kan gaan rijden.
Abiteboul erkent dat er wel wat voor een dergelijke constructie te zeggen is. Hij onderstreept dit door te verklaren dat hij het kan begrijpen als Red Bull zich kritisch uitlaat over ‘het product’, oftewel de motor die Renault heeft geconstrueerd. “Maar dat ze ons merk beschadigen, is niet acceptabel.” Los van een dergelijke (naamloze) constructie met Renault, zou er volgens Motorsport ook nog altijd een kleine kans zijn dat Red Bull naar Honda overstapt.