Renault reorganiseert met oog op reglementswijzigingen in 2021
Renault Sport
Marijn Sourbron
8 mei 2019
Renault gaat een aantal rigoureuze veranderingen doorvoeren in de organisatiestructuren van de fabrieken in Frankrijk en Engeland. Doel is het management en de technische afdelingen te versterken. De aanpassingen zijn een belangrijke stap ter voorbereiding op 2021, wanneer er reglementswijzigingen in de Formule 1 gepland staan.
Renault, dat in 2016 terugkeerde als fabrieksteam in de Formule 1 en voorlopig geen aansluiting bij de drie topteams kan vinden, bereidt zich voor op 2021. De Franse renstal schuift daarom binnen haar managementposities. In Viry-Châtillon nabij Parijs, waar de motoren worden gemaakt, zijn twee nieuwe managementfuncties gecreëerd: Christophe Mary is benoemd tot ‘director of engineering’. Mary was eerder al veertien jaar verantwoordelijk voor het technisch gebeuren bij Ferrari. Tegelijkertijd is Stéphane Rodriguez benoemd tot project- en inkoopdirecteur binnen de technische afdeling. Beiden zullen rapporteren aan de technisch directeur bevoegd voor de motor, Rémi Taffin. Lees ook: Franck Montagny kritisch: ‘Auto van Renault is gewoon slecht dit jaar’ In Enstone, waar het chassis ontwikkeld wordt, is de huidige plaatsvervangend hoofdontwerper Matt Harman benoemd tot technisch directeur binnen de technische afdeling. Hij zal zich moeten verantwoorden aan Nick Chester, verantwoordelijk voor het chassis van het Franse team. Alle drie zullen ze plaatsnemen in de raad van bestuur van Renault F1 Team. FORMULE 1 sprak tijdens de Azerbeidzjaanse GP met Franck Montagny, oud-coureur en tegenwoordig analist voor de Franse tv, over de problemen van Renault. Volgens de Fransman liggen er over twee jaar kansen voor het fabrieksteam. “Renault moet wachten op de nieuwe reglementen”, stelt Montagny. “Dat biedt mogelijkheden.” Of de reorganisatie voor verbetering zal zorgen is nog maar de vraag. Montagny denkt te weten waar de schoen wringt. “Het chassis wordt in Engeland gemaakt en door Engelsen geproduceerd. De motoren worden in Parijs gemaakt en die afdeling wordt geleid door Fransen. De Engelsen denken dat zij de beste zijn en praten negatief over de Fransen en de Fransen praten negatief over de Engelsen omdat Renault hun merk is.” Lees ook: Abiteboul: ‘Begin Europees deel van het seizoen kans voor een reset’
Renault, dat in 2016 terugkeerde als fabrieksteam in de Formule 1 en voorlopig geen aansluiting bij de drie topteams kan vinden, bereidt zich voor op 2021. De Franse renstal schuift daarom binnen haar managementposities. In Viry-Châtillon nabij Parijs, waar de motoren worden gemaakt, zijn twee nieuwe managementfuncties gecreëerd: Christophe Mary is benoemd tot ‘director of engineering’. Mary was eerder al veertien jaar verantwoordelijk voor het technisch gebeuren bij Ferrari. Tegelijkertijd is Stéphane Rodriguez benoemd tot project- en inkoopdirecteur binnen de technische afdeling. Beiden zullen rapporteren aan de technisch directeur bevoegd voor de motor, Rémi Taffin. Lees ook: Franck Montagny kritisch: ‘Auto van Renault is gewoon slecht dit jaar’ In Enstone, waar het chassis ontwikkeld wordt, is de huidige plaatsvervangend hoofdontwerper Matt Harman benoemd tot technisch directeur binnen de technische afdeling. Hij zal zich moeten verantwoorden aan Nick Chester, verantwoordelijk voor het chassis van het Franse team. Alle drie zullen ze plaatsnemen in de raad van bestuur van Renault F1 Team. FORMULE 1 sprak tijdens de Azerbeidzjaanse GP met Franck Montagny, oud-coureur en tegenwoordig analist voor de Franse tv, over de problemen van Renault. Volgens de Fransman liggen er over twee jaar kansen voor het fabrieksteam. “Renault moet wachten op de nieuwe reglementen”, stelt Montagny. “Dat biedt mogelijkheden.” Of de reorganisatie voor verbetering zal zorgen is nog maar de vraag. Montagny denkt te weten waar de schoen wringt. “Het chassis wordt in Engeland gemaakt en door Engelsen geproduceerd. De motoren worden in Parijs gemaakt en die afdeling wordt geleid door Fransen. De Engelsen denken dat zij de beste zijn en praten negatief over de Fransen en de Fransen praten negatief over de Engelsen omdat Renault hun merk is.” Lees ook: Abiteboul: ‘Begin Europees deel van het seizoen kans voor een reset’