Sutton Images
Daan de Geus
14 september 2017
Renault wil na 2018 een punt achter de samenwerking met Red Bull zetten en heeft het team hier ook van op de hoogte gebracht. Dat berichten de Daily Mail en Auto, Motor und Sport.
Volgens de Daily Mail ziet Renault er geen heil in haar gespannen relatie met Red Bull na 2018 voort te zetten en wil het met ingang van 2019 geen motoren meer aan het team leveren.
Red Bull en Renault werken al sinds 2007 samen. Met Renault-motoren won Red Bull vier rijders- en constructeurstitels op rij, van 2010 tot en met 2013, maar daarna kwam de relatie onder druk te staan.
Renault sloeg de plank mis bij de introductie van de hybride V6-turbokrachtbronnen in 2014 en sindsdien heeft Red Bull nog wel enkele races gewonnen, maar is het geen titelkandidaat meer geweest.
De spanning tussen Red Bull en Renault bereikte in 2015 het kookpunt: Red Bull brak met de Franse firma, maar kon geen andere leverancier vinden en kwam zo toch weer bij Renault terug.
Sinds 2016 zet Red Bull haar Renault-motoren echter in onder de TAG Heuer-naam. De overeenkomst tussen Red Bull en Renault werd gedurende 2016 vervolgens nog tot en met 2018 verlengd.
Renault lijkt dus sowieso geen contractuele verplichting te hebben na 2018 verder te gaan met Red Bull, met Red Bulls juniorteam Toro Rosso dat momenteel ook Renault-klant is.
Toro Rosso stapt in 2018 naar alle waarschijnlijkheid echter over naar Honda. Het breekt daarvoor wel haar eigen Renault-contract, met Carlos Sainz die ter compensatie vermoedelijk naar Renault gaat.
Red Bull zou de Honda-deal mede voor Toro Rosso hebben geregeld om in de toekomst eventueel zelf op Honda-motoren over te stappen, aannemende dat de Japanners de boel op orde krijgen.
Volgens Auto, Motor und Sport heeft Renault er echter geen zin in dat spelletje mee te spelen en langdurig als vergelijkingsmateriaal en alternatief gebruikt te worden.
De aanvankelijk voor Toro Rosso bedoelde Renault-motoren gaan volgend jaar overigens naar McLaren, dat in scheiding ligt met Honda. Deze motorruil is nog niet officieel, maar zo goed als zeker.