Om 18.15 uur Braziliaanse tijd gaat de telefoon: Allard Kalff. Of we het al gehoord hebben? Er is iets niet goed met de brandstof van de BMW’s en de Williams’. De FIA onderzoekt het, vandaar dat er nog geen officiële uitslag is. De Nederlandse collega’s kijken elkaar verschrikt aan. Angstzweet breekt uit.Verslagen kijken we naar de telefoon. Hopend tot die weer overgaat en Kalff vertelt dat het een slechte grap is. Het kan toch niet zo zijn dat Rosberg, Kubica en Heidfeld gediskwalificeerd worden? Want in dat geval is Lewis Hamilton wereldkampioen. Langzamerhand begint het nieuws ook bij de buitenlandse journalisten door te dringen. De chaos is compleet.

Bij de Engelsen zien we een sprankje hoop, verder alleen verschrikte gezichten. Met de mogelijkheid dat Raikkonen kampioen zou worden, had niemand rekening gehouden. We hadden allemaal verhalen over Hamilton en Alonso in de steigers staan, maar die konden dus ongelezen de prullenbak in.

Ondertussen is in Nederland de eerste deadline van De Telegraaf al verstreken. Er kan nog wel gewisseld worden voor de tweede editie, maar de tijd dringt. Journalist Dick Springer houdt rekening met het doemscenario: dat er op maandag de verkeerde kampioen in de krant staat. De tijd tikt door. Als er vanuit het FIA-kantoor een medewerkster met een enorme stapel kopietjes naar buiten loopt, wordt ze bestormd: als een aanval van wilde leeuwen op hun prooi. Er wordt gerend, geduwd, getrokken en uiteindelijk veel gevloekt. Het is slechts de transcriptie van de persconferentie.

Wel heeft de FIA een persbericht uitgevaardigd, waarin ze uitleg geven over de kwestie. Wat blijkt? De temperatuur van de benzine van de vier auto’s waren tijdens de race lager dan het toegestane minimum. De temperatuur mag tien graden afwijken. En in het geval van Heidfeld was dat dertien graden en dat mag niet.

De onzekerheid is killing. In Nederland ligt iedereen al op één oor en down town São Paulo maakt Kimi Raikkonen zijn zoveelste caiparinha soldaat. Wat zal er met hem gebeuren als hij verteld wordt dat hij zijn titel weer moet inleveren? Onwillekeurig denk ik aan het opmerkelijk hoge zelfmoordcijfer waar Finland om bekend staat.

Maar dan neemt de FIA-persdame het woord. Er wordt geen straf uitgedeeld. Het bewijs is discutabel omdat er verschillen zijn in de metingen door de FOM (Formule One Managemement) en Meteo France. De Formule 1 komt met de schrik vrij. Alleen Ron Dennis kan met zijn protest nog roet in het eten gooien.