REPLAY: @scottdixon9 incident in turn 1 at @IMS #Indy500 #INDYCAR pic.twitter.com/JaK8lfx4nt
— IndyCar Series (@IndyCar) 28 mei 2017
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Zou de vrees Alonso, zo bekend met dit euvel uit de Formule 1, toen al om het hart hebben geslagen? Zou hij eraan hebben gedacht toen hij Rossi weg zag zakken door een slechte pitstop, en hijzelf ineens wel héél goede papieren leek te hebben? Hoe dan ook, het uitvallen kwam niet zonder waarschuwing. “Ik voelde en hoorde het al en zag daarna rook uit de uitlaat komen”, vertelde Alonso ESPN. “Heel jammer. We hadden het op z’n minst verdiend de finish te halen en dat mee te maken. De hele dag was wel een geweldige ervaring. Het ging goed, de performance was sterk en ik reed dus zelfs een tijdje op kop. Het was een leuke verrassing met al die grote namen om me heen zo competitief te zijn.” Sato
Op het moment dat Alonso uitviel, zat hij onder meer achter koploper Max Chilton, Sato en Hélio Castroneves, de Penske-coureur die eerder in de race alle geluk van de wereld had gehad dat Dixon niet bovenop hem landde bij zijn crash. Na nog een grote crash in het middenveld in een race die sowieso bol stond van de neutralisaties en incidenten, was het de laatste twaalf ronden een sprint tot aan de finish. Chilton verdedigde sterk, maar nadat Castroneves eerst buitenom ging bij Sato, herhaalde hij dat kunstje – zes ronden knokken later – bij Chilton. Het waren twee ‘op het puntje van je stoel’-moves. Sato, in een eerder leven in Formule 1 ook altijd al een spectaculaire coureur, had er echter ook één in huis. Chilton eenmaal voorbij, deed de Japanner het met vijf ronden te gaan ook buitenom bij Castroneves. Die probeerde daarna nog van alles terug te doen, maar de strijd was gestreden. Na vijfhonderd mijl kwam Sato zo als eerste over de finish en was er toch nog een zege voor Andretti Autosport en Honda, alleen niet met McLaren en Alonso. Beeld: Indycar Media.