Formule1
Daan de Geus
6 februari 2012
Met de zojuist onthulde C31 hoopt het team van Sauber een beter seizoen door te maken dan in 2011. Met name de terugval die het vorig jaar meemaakte, hoopt de Zwitserse renstal te voorkomen.
Sauber kende nou ook weer geen dramatisch 2011, maar na het vlotte begin van het jaar had men in Hinwil op meer dan de uiteindelijke zevende plaats gehoopt. In de eerste helft van het seizoen eindigden Kamui Kobayashi en Sergio Pérez namelijk met regelmaat in de punten, maar na de zomerstop werd dit steeds moeilijker en was het sprokkelen geblazen.
Teambaas en naamgever Peter Sauber is dan ook duidelijk wat het plan voor 2012 betreft: “Het is ons doel om met regelmaat in de punten te eindigen en er zo voor te zorgen dat we hoger in het kampioenschap eindigen dan vorig jaar”, vertelt hij. “Om dat voor elkaar te krijgen, moeten we 2012 net zo sterk beginnen als 2011, maar de terugval die we vorig seizoen meemaakten dit keer vermijden.”
De teambaas laat verder weten dat hij er naar uitkijkt om Kobayashi en Pérez weer aan het werk te zien, want hij vindt dat hij over een spannend rijdersduo beschikt. “Het zijn allebei coureurs met een geweldig potentieel en we gaan als team onze best doen ervoor te zorgen dat ze hun belofte kunnen vervullen.”
Kobayashi, die aan zijn derde seizoen bij het team begint, laat op zijn beurt weten dat hij hoopt zijn eerste en tweede seizoen in zijn derde jaar samen te laten komen: “Want mijn eerste jaar begon slecht en eindigde goed, terwijl mijn tweede seizoen goed begon en slecht afliep”, legt hij dit uit.
“Hopelijk valt het in ons derde gezamenlijke jaar dan ook allemaal op zijn plaats en en worden we een vaste waarde in de toptien”, aldus Kobayashi, wiens teamgenoot Pérez ook vol vertrouwen is: “Mijn debuutseizoen was erg intensief en ik had veel te leren, maar ik heb het idee dat ik inmiddels aan de Formule 1 gewend ben, dus ik ben vastbesloten het dit jaar beter te presteren.”
Namens de technische afdeling van de renstal laat hoofdontwerper Matt Morris optekenen dat de C31 zowel een evolutie als revolutie is. “Waar nodig hebben we een nieuwe weg ingeslagen met de C31, en dat is vooral merkbaar aan de achterzijde van de auto. Wat goed werkte, hebben we echter niet veranderd. We hebben de goede punten van de C30 daardoor behouden, maar de zwaktes verbeterd.”