Silly season: De strijd om de nog vrije zitjes
Sutton Images
Daan de Geus
2 november 2017
De topzitjes en ook de meeste plekjes in de middenmoot zijn vergeven, maar het silly season zit er – ook nu het Formule 1-seizoen nog maar twee races telt – nog niet op. Er zijn nog vijf zitjes vrij, verdeeld over drie teams, maar een stuk meer coureurs die erom vechten.
Eerst een korte recap: bij de drie topteams verandert volgend jaar niks. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas blijven bij Mercedes, Ferrari treedt wederom met Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen aan en Daniel Ricciardo en Max Verstappen gaan door bij Red Bull.
Nummer vier Force India houdt ondertussen vast aan Sergio Pérez en Esteban Ocon, terwijl Fernando Alonso recentelijk bijtekende om ook volgend jaar naast Stoffel Vandoorne bij McLaren te rijden. Bij Haas zien we eveneens een onveranderde line-up, bestaande uit Romain Grosjean en Kevin Magnussen. Renault voerde dit jaar al een rijderswissel door met de exit van Jolyon Palmer en tussentijdse komst van Carlos Sainz, en gaat in 2018 verder met Sainz en Nico Hülkenberg.
Gewild Williams-zitje
Dit betekent dat het meest gewilde vrije zitje bij Williams te vinden is, de nummer vijf bij de constructeurs. Lance Stroll is daar van een langer verblijf gegarandeerd, maar teamgenoot Felipe Massa geenszins. Hij werd vorig jaar al bedankt voor bewezen diensten, maar Bottas’ vertrek naar Mercedes zorgde ervoor dat de 36-jarige veteraan zonder een race te missen terug werd gehaald. Massa houdt hoop voor 2018 en staat volgens Williams nog op de lijst, maar ogenschijnlijk niet (langer) met stip. Onder de kandidaten horen ook Robert Kubica en Paul di Resta, die Williams medio oktober evalueerde door een test met een 2014-auto. Achter hun namen zullen wel enkele vraagtekens staan. Bij Kubica zat Renault – na tests met 2012- en 2017-bolides – daar ook nog mee. Niet heel gek aangezien hij in 2011 zwaargewond raakte bij een rallyongeluk en nu aan een comeback werkt. Di Resta maakte eerder dit jaar al een (korte) comeback: hij verving de zieke Massa in Hongarije en maakte indruk voor een coureur die, zonder voorbereiding, voor het eerst in bijna vier jaar weer een Grand Prix reed. Outsiders
Met potlood op de lijst staan verder Pascal Wehrlein en Daniil Kvyat. Wehrlein, protegé van Williams’ motorleverancier Mercedes, lijkt bij zijn huidige team Sauber nergens op te hoeven rekenen, waardoor Mercedes voor hem lobbyt. Toch zou hij slechts een outsider zijn. Niet anders is de positie van Kvyat. Definitief uit het Red Bull-programma gezet, valt hij onder het door Williams’ Paddy Lowe tegenover Autosport simpel omschreven selectiecriterium: beschikbaar. “We overwegen alle coureurs die niet elders onder contract staan”, verklaarde Lowe in Austin. Wellicht ook een overweging: eventueel budget dat coureurs kunnen meebrengen. Kubica zou op enige steun kunnen rekenen uit Polen, Kvyat mogelijk uit Rusland. Een deadline is er niet, met Williams dat de beslissing naar ná Abu Dhabi heeft verplaatst. Met een Pirelli-bandentest op de agenda voor na de seizoensfinale aldaar, is er zelfs een mogelijkheid dan een coureur (of coureurs) in een 2017-auto uit te proberen. Duidelijkheid bij Sauber?
Banden testen is iets dat Sauber deze week nog heeft gedaan met testrijder Charles Leclerc. Een voorproefje voor 2018? De Monegaskische Formule 2-kampioen lijkt op pole te staan, op voorspraak van Saubers motorleverancier Ferrari. Volgens het Zwitserse Blick blijft het andere stoeltje voor de man met startnummer negen – Marcus Ericsson, de Zweed met nauwe banden met Sauber-eigenaar Longbow Finance. Wehrlein zou ook hier slechts een outsider zijn, net als Antonio Giovinazzi. De net als Leclerc aan Ferrari gelieerde Italiaan reed begin dit seizoen twee races voor Sauber, maar lijkt in de hiërarchie ingehaald door Leclerc. Een poging één van de twee onder te brengen bij Haas, tevens Ferrari-klant, werkte niet. Volgens Auto, Motor und Sport heeft Kvyat overigens tevergeefs bij Sauber aangeklopt, maar zou een rol als testrijder bij Force India wel een optie zijn. Draaimolen Toro Rosso
Bij Red Bulls juniorteam Toro Rosso heeft ondertussen al zo’n gekke stoelendans plaatsgevonden dat haar hele 2017 als silly season bestempeld kan worden. De uitkomst is dat Pierre Gasly en Brendon Hartley het jaar afmaken bij de renstal uit Faenza en ook de belangrijkste gegadigden zijn voor 2018. Hartley zou hier een contract met Indycar-topteam Ganassi voor hebben afgezegd, al wordt hij officieel nog door ‘geëvalueerd’ door Toro Rosso. Datzelfde geldt voor Gasly, de GP2-kampioen van 2016 die dit jaar net naast de Super Formula-titel greep – maar het moet gek lopen willen de twee onlangs gedebuteerde coureurs volgend seizoen niet wederom in Toro Rosso’s zitten.
Dit betekent dat het meest gewilde vrije zitje bij Williams te vinden is, de nummer vijf bij de constructeurs. Lance Stroll is daar van een langer verblijf gegarandeerd, maar teamgenoot Felipe Massa geenszins. Hij werd vorig jaar al bedankt voor bewezen diensten, maar Bottas’ vertrek naar Mercedes zorgde ervoor dat de 36-jarige veteraan zonder een race te missen terug werd gehaald. Massa houdt hoop voor 2018 en staat volgens Williams nog op de lijst, maar ogenschijnlijk niet (langer) met stip. Onder de kandidaten horen ook Robert Kubica en Paul di Resta, die Williams medio oktober evalueerde door een test met een 2014-auto. Achter hun namen zullen wel enkele vraagtekens staan. Bij Kubica zat Renault – na tests met 2012- en 2017-bolides – daar ook nog mee. Niet heel gek aangezien hij in 2011 zwaargewond raakte bij een rallyongeluk en nu aan een comeback werkt. Di Resta maakte eerder dit jaar al een (korte) comeback: hij verving de zieke Massa in Hongarije en maakte indruk voor een coureur die, zonder voorbereiding, voor het eerst in bijna vier jaar weer een Grand Prix reed. Outsiders
Met potlood op de lijst staan verder Pascal Wehrlein en Daniil Kvyat. Wehrlein, protegé van Williams’ motorleverancier Mercedes, lijkt bij zijn huidige team Sauber nergens op te hoeven rekenen, waardoor Mercedes voor hem lobbyt. Toch zou hij slechts een outsider zijn. Niet anders is de positie van Kvyat. Definitief uit het Red Bull-programma gezet, valt hij onder het door Williams’ Paddy Lowe tegenover Autosport simpel omschreven selectiecriterium: beschikbaar. “We overwegen alle coureurs die niet elders onder contract staan”, verklaarde Lowe in Austin. Wellicht ook een overweging: eventueel budget dat coureurs kunnen meebrengen. Kubica zou op enige steun kunnen rekenen uit Polen, Kvyat mogelijk uit Rusland. Een deadline is er niet, met Williams dat de beslissing naar ná Abu Dhabi heeft verplaatst. Met een Pirelli-bandentest op de agenda voor na de seizoensfinale aldaar, is er zelfs een mogelijkheid dan een coureur (of coureurs) in een 2017-auto uit te proberen. Duidelijkheid bij Sauber?
Banden testen is iets dat Sauber deze week nog heeft gedaan met testrijder Charles Leclerc. Een voorproefje voor 2018? De Monegaskische Formule 2-kampioen lijkt op pole te staan, op voorspraak van Saubers motorleverancier Ferrari. Volgens het Zwitserse Blick blijft het andere stoeltje voor de man met startnummer negen – Marcus Ericsson, de Zweed met nauwe banden met Sauber-eigenaar Longbow Finance. Wehrlein zou ook hier slechts een outsider zijn, net als Antonio Giovinazzi. De net als Leclerc aan Ferrari gelieerde Italiaan reed begin dit seizoen twee races voor Sauber, maar lijkt in de hiërarchie ingehaald door Leclerc. Een poging één van de twee onder te brengen bij Haas, tevens Ferrari-klant, werkte niet. Volgens Auto, Motor und Sport heeft Kvyat overigens tevergeefs bij Sauber aangeklopt, maar zou een rol als testrijder bij Force India wel een optie zijn. Draaimolen Toro Rosso
Bij Red Bulls juniorteam Toro Rosso heeft ondertussen al zo’n gekke stoelendans plaatsgevonden dat haar hele 2017 als silly season bestempeld kan worden. De uitkomst is dat Pierre Gasly en Brendon Hartley het jaar afmaken bij de renstal uit Faenza en ook de belangrijkste gegadigden zijn voor 2018. Hartley zou hier een contract met Indycar-topteam Ganassi voor hebben afgezegd, al wordt hij officieel nog door ‘geëvalueerd’ door Toro Rosso. Datzelfde geldt voor Gasly, de GP2-kampioen van 2016 die dit jaar net naast de Super Formula-titel greep – maar het moet gek lopen willen de twee onlangs gedebuteerde coureurs volgend seizoen niet wederom in Toro Rosso’s zitten.