Jules Bianchi heeft zijn invalbeurt bij Ferrari goed benut. De Fransman eindigde de tweede en laatste testdag op Silverstone als snelste.

De meeste aandacht ging vanmorgen uit naar Lotus, dat experimenteerde met de nieuwe 18 inch wielen van Pirelli. De Fransman reed er veertien langzame rondjes mee. Lotus wilde niet zeggen hoeveel werk er aan de auto is gedaan om te kunnen rijden met deze afwijkende bandenmaat – de wielophanging zou normaliter aanzienlijk moeten worden gewijzigd – maar aangezien de auto vervolgens urenlang binnen stond alvorens weer met normale banden verder te testen, is er wel het nodige aan de E22 gebeurd.

Onze collega’s van autosport.com vermoeden overigens dat Lotus van de gelegenheid gebruikmaakte het FRIC-systeem de deactiveren. Dit mechanisme, dat de voor- en achterwielophanging met elkaar verbindt om de zogeheten ‘roll’ en ‘pitch’, oftewel de laterale en transversale beweging van het chassis onder invloed van G-krachten, te minimaliseren. Dit systeem wordt waarschijnlijk volgend jaar verboden. Naar goede Formule 1-gewoonte wilde Lotus hun strijdplan van vandaag niet onthullen.

Bij Caterham deden ze gelukkig een stuk minder geheimzinnig: daar stonden twee nieuwkomers gereed om in te stappen. Julian Leal kon al na twee rondjes weer uitstappen toen de turbo het begaf, en door de lange reparatie kwam Rio Haryanto niet meer aan rijden toe. Leal eindigt de dag als langzaamste, op 7,3 seconden van Bianchi’s tijd. Het voornaamste doel van de Colombiaan was om zijn superlicentie te behalen, waarvoor hij minimaal 300 kilometer zou moeten afleggen. De 51 ronden die hij kon rijden komen in totaal nipt aan dat aantal: Leal legde op zijn eerste testdag 300,044 kilometers af.

Minder goed nieuws is er voor Giedo van der Garde, die kort voor het eind van de dag zijn Sauber in de vangrail parkeerde. Het betekende meteen het eind van de sessie, want als tijdens de Grand Prix van afgelopen weekend moest de vangrail gerepareerd worden. Van der Garde klokte overigens wel een prima tijd: op iets meer dan een seconde van Bianchi eindigt hij als vierde.

 

1. Jules Bianchi, Ferrari, 1:35.262, 89 ronden

2. Daniil Kvyat, Toro Rosso, 1:35.544, 55 ronden

3. Kevin Magnussen, McLaren, 1:35.593, 91 ronden

4. Giedo van der Garde, Sauber, 1:36.327, 84 ronden

5. Lewis Hamilton, Mercedes, 1:36.680, 47 ronden

6. Valtteri Bottas, Williams, 1:37.193, 40 ronden

7. Max Chilton, Marussia, 1:37.359, 77 ronden

8. Daniel Juncadella, Force India, 1:37.449, 52 ronden

9. Sebastian Vettel, Red Bull, 1:39.410, 76 ronden

10. Charles Pic, Lotus, 1:41.906, 39 ronden

11. Julian Leal, Caterham, 1:42.635, 51 ronden