‘Teams krijgen hun zin in ledenaantal F1-commissie’
Bouke van den Berg
16 oktober 2012
Ook na het tekenen van een nieuw Concorde Verdrag zullen alle teams in een Formule 1-commissie zitten die het beleid van de sport bepaald. De FIA en FOM wilden alleen Ferrari, Red Bull, Williams, McLaren, Mercedes en Lotus in de commissie hebben.
Autosportfederatie FIA, en beheerder van de commerciële rechten van de sport, Formula One Management, wilden de huidige opzet van de Formule 1-commissie radicaal veranderen. Momenteel zijn alle teams allemaal met één zetel in de commissie vertegenwoordigd. De FIA en FOM wilden in een achttienkoppige commissie elk zes zetels hebben, waardoor er nog maar zes zetels overblijven voor twaalf F1-teams.
Mercedes, McLaren, Sauber, Force India, Caterham, Marussia en HRT uitten in september hun zorgen over deze opzet. Volgens Autosport werpt dat inmiddels zijn vruchten af, want de FIA en FOM lijken terug te krabbelen. Dat is in ieder geval een vergaderpunt minder op 23 oktober, wanneer de FIA, FOM en teams in Parijs bijeenkomen om spijkers met koppen te slaan voor het Concorde Verdrag dat vanaf volgend jaar in moet gaan.
De Formule 1-commissie gaat wel op de schop. Het moet de vorm van een stuurgroep krijgen dat vooral een te varen koers voor de lange termijn uitstippelt. De stuurgroep zal door middel van stemmingen het beleid bepalen.
Red Bull-teambaas Christian Horner vertelt tegen Autosport opgelucht te zijn dat het FIA/FOM-model van de commissie van de baan is. “Het belangrijkste aspect voor de toekomst is hoe de sport bestuurd wordt. Hoe komen reglementen tot stand? Wat komt er bij dat proces kijken? Dit is een fundamentele stap voorwaarts”, vindt Horner.
Volgende week zal duidelijk worden of de FIA de teams hun zin heeft gegeven zodat het zijn nieuwe inschrijfgeldmodel kan invoeren. De autosportfederatie wil dat teams per hoofd meer gaan betalen, maar ook dat het inschrijfbedrag afhankelijk wordt van hoeveel succes een team een jaar daarvoor had. De FIA gaat zo fors meer geld aan teams verdienen.
Foto: Vergaderingen bij de FIA in Parijs kunnen voor de nodige aandacht zorgen.
Gerelateerd nieuws