FORMULE 1 gaat nu er niet geracet wordt terug in de tijd naar een jaar waarin er wél van alles gebeurde: 2010, toen Ferrari, Red Bull én McLaren tot en met de laatste race om de titel vochten, de spanning hoog opliep en een zekere Michael Schumacher zijn comeback maakte. Dit keer gaan we naar Duitsland, en kijken naar Ferrari’s teamorder-rel.
“Fernando is faster than you.” Het zijn woorden die tot de Formule 1-eeuwigheid en -overlevering behoren, en die Felipe Massa in ronde 47 van de Grote Prijs van Duitsland op Hockenheim te horen krijgt. Al klinken ze nog dagen, weken en zelfs maanden door in de Formule 1. Vooral door hoe schaamteloos de teamorder is, en hoe sneu iedereen het voor Massa vindt.
De race op Hockenheim wordt op 25 juli 2010 gehouden, op de dag af een jaar nadat Massa op de Hungaroring aan de dood is ontsnapt. In 2009 krijgt hij daar in de kwalificatie een veer tegen zijn hoofd, die van de auto van Rubens Barrichello is gesprongen en dwars door het vizier van Massa’s helm schiet. Massa’s toestand is kortstondig kritiek, maar verbetert snel. Toch mist hij de rest van het seizoen.
Medeleven met Massa
Als de aimabele Braziliaan in 2010 in Melbourne weer aan de start staat, is de grote vraag of hij hét nog heeft. De coureur die in 2008 tot en met de laatste ronde van de laatste race – de laatste bocht, zelfs – om de titel vocht, lijkt luid en duidelijk antwoord te geven op die vraag met twee podiumplekken in de eerste twee races. Maar dan komt de klad erin, en slaat de twijfel toch nog toe. Natuurlijk, Ferrari heeft haar zaakjes niet goed voor elkaar in de eerste helft van 2010, maar als de Formule 1 in Duitsland komt voor ronde elf van de negentien, doet Massa al lang niet meer mee om de titel. Hij is zelfs achter Nico Rosberg en Robert Kubica – die niet eens voor een topteam rijden – achtste in het WK. Massa heeft 85 punten, teamgenoot Fernando Alonso 123, en mag nog op de titel hopen. Hockenheim lijkt dan ook een feel good story te worden voor Massa, als hij op kop komt als polesitter Sebastian Vettel rivaal Alonso bij de start richting de muur duwt, en er buitenom voorbij kan. Na de pitstops en op stugger schoeisel is Alonso echter sneller. Hij loopt rap in op Massa, maar die verdedigt de koppositie met hand en tand.(tekst loopt door onder de foto) Massa slaat daarna kortstondig een gat, maar Alonso rijdt het weer dicht. De Spanjaard klimt in de radio: “Ik ben veel sneller dan Felipe.” Die wordt gemaand tempo te maken, maar weet dat niet genoeg te vinden. Behalve dat Ferrari uittelt dat Vettel maar vijf tellen achter Alonso zit, is een andere rekensom ook snel gemaakt: als Alonso niet de volle 25 punten pakt, wordt zijn WK-achterstand wel heel groot.