Testcoureurs verbluft door hedendaagse F1-auto’s
Sutton Images
Chantal Boezaard
3 augustus 2017
De rookies die afgelopen dinsdag en woensdag in Hongarije hebben mogen testen met de huidige Formule 1-auto’s verbazen zich over de mogelijkheden van de auto’s. Voor veel testcoureurs was het hun eerste kennismaking achter het stuur van een F1-bolide.
“De snelheid van deze wagens is ongelooflijk, met name in de bochten. Toen ik de pits uitreed was het wel even schrikken toen ik de pit limiter los liet. Ik voelde me vrij snel op mijn gemak en het team gaf me een paar runs om te wennen aan de auto”, reageert Lucas Auer, die 54 ronden achter zijn naam noteerde de eerste testdag. Met een 1:19.242 deed het neefje van Gerhard Berger het lang niet slecht in de Force India.
De coureur die dit jaar uitkomt in de DTM vervolgt: “Het team vroeg me om constante rondetijden, veel kilometers en om het programma af te werken. Deze bolides zijn erg fysiek en in mijn eerste twee runs voelde ik dat ook wel. Je blijft insturen, pushen en je krijgt geen moment rust omdat je nog niet in je ritme bent. Het wordt wat makkelijker zodra je gewend bent aan de auto.”
Italiaanse professionaliteit
Formule 2-coureur Charles Leclerc vergaapte zich aan de professionaliteit van Ferrari, met name in de garage. “Ik heb vooral veel geleerd van het werk in de pitbox. Ferrari beschikt over de beste engineers ter wereld en ik voelde me op mijn gemak in de samenwerking met hen.” Leclerc, geboren en getogen in Monaco, is Ferrari vooral dankbaar voor de kans die het team hem bood. “Het is een geweldige eer dat ik heb mogen testen voor de Scuderia en ik wil Ferrari dan ook hartelijk danken voor deze mogelijkheid. Ik ben tevreden over wat ik heb kunnen doen en ik hoop dat het team dat ook is.” Je zou het niet zeggen, maar Renault had naast Robert Kubica nog een nieuw gezicht in de garage rondlopen. Volledig ondergesneeuwd onder de aandacht voor de comeback van Kubica reed Nicholas Latifi achter het stuur van de R.S.17. En dat ging hem net als eerder dit jaar tijdens een bandentest in Barcelona prima af: “Het is zo’n coole ervaring om met deze generatie Formule 1-bolides over het asfalt te scheuren, zelfs wanneer de temperatuur zo hoog ligt als gisteren. De auto voelde geweldig en ik hoop dat ik het team van de gewenste feedback heb kunnen voorzien.” Remkracht
Bij Mercedes was George Russell geselecteerd de testdagen voor hun in te vullen. De GP3-coureur behoort tot het opleidingsprogramma van Mercedes en stapte op de Hungaroring voor het eerst in de Formule 1-auto. “Dit was ongelooflijk! Ik heb heel lang naar deze dag uitgekeken. Het is de droom van elke jonge coureur om een Formule 1-auto te besturen. Gelijk toen ik de baan op ging, had ik door hoeveel grip en downforce deze bolides genereren. Het is echt verbluffend. Dit weekend reed ik nog met de GP3 op hetzelfde circuit, maar de Formule 1 is van een compleet andere orde.” Het grote verschil ligt volgens de Brit in de remkracht van de auto. “Het potentieel van de remmen is enorm. Met de hoge topsnelheid op het rechte stuk en de downforce in de bochten had ik rekening gehouden. Maar ik vraag me of de buitenwereld de remkracht van deze machines begrijpt.” Dromen worden werkelijkheid bij Sauber
Bij Sauber maakte Nobuharu Matsushita zijn testdebuut. De Japanner komt normaal gesproken uit in de Formule 2, en dat is wel andere koek dan de Formule 1, merkte hij tijdens zijn 121 testronden. ” De auto produceerde veel meer downforce en grip dan ik in de Formule 2 gewend ben. De mogelijkheid om extreem laat te remmen voor bochten was een geweldige sensatie. De processen van het team liggen op een erg hoog niveau.” Een dag eerder stapte Gustav Malja in bij Sauber, een droom die werkelijkheid werd voor de Zweed. “Een Formule 1-auto besturen is iets waar ik al mijn hele leven naartoe werk en waar ik als kind al van droomde. Nu is die droom werkelijkheid geworden. Het was een positieve ervaring en ik heb veel opgestoken.” Toch lijken alle coureurs zich snel op hun gemak te voelen in de hedendaagse Formule 1-auto’s. Meer informatie over de testdagen op de Hungaroring, lees dan de vier belangrijkste lessen die we mee kunnen nemen.
Formule 2-coureur Charles Leclerc vergaapte zich aan de professionaliteit van Ferrari, met name in de garage. “Ik heb vooral veel geleerd van het werk in de pitbox. Ferrari beschikt over de beste engineers ter wereld en ik voelde me op mijn gemak in de samenwerking met hen.” Leclerc, geboren en getogen in Monaco, is Ferrari vooral dankbaar voor de kans die het team hem bood. “Het is een geweldige eer dat ik heb mogen testen voor de Scuderia en ik wil Ferrari dan ook hartelijk danken voor deze mogelijkheid. Ik ben tevreden over wat ik heb kunnen doen en ik hoop dat het team dat ook is.” Je zou het niet zeggen, maar Renault had naast Robert Kubica nog een nieuw gezicht in de garage rondlopen. Volledig ondergesneeuwd onder de aandacht voor de comeback van Kubica reed Nicholas Latifi achter het stuur van de R.S.17. En dat ging hem net als eerder dit jaar tijdens een bandentest in Barcelona prima af: “Het is zo’n coole ervaring om met deze generatie Formule 1-bolides over het asfalt te scheuren, zelfs wanneer de temperatuur zo hoog ligt als gisteren. De auto voelde geweldig en ik hoop dat ik het team van de gewenste feedback heb kunnen voorzien.” Remkracht
Bij Mercedes was George Russell geselecteerd de testdagen voor hun in te vullen. De GP3-coureur behoort tot het opleidingsprogramma van Mercedes en stapte op de Hungaroring voor het eerst in de Formule 1-auto. “Dit was ongelooflijk! Ik heb heel lang naar deze dag uitgekeken. Het is de droom van elke jonge coureur om een Formule 1-auto te besturen. Gelijk toen ik de baan op ging, had ik door hoeveel grip en downforce deze bolides genereren. Het is echt verbluffend. Dit weekend reed ik nog met de GP3 op hetzelfde circuit, maar de Formule 1 is van een compleet andere orde.” Het grote verschil ligt volgens de Brit in de remkracht van de auto. “Het potentieel van de remmen is enorm. Met de hoge topsnelheid op het rechte stuk en de downforce in de bochten had ik rekening gehouden. Maar ik vraag me of de buitenwereld de remkracht van deze machines begrijpt.” Dromen worden werkelijkheid bij Sauber
Bij Sauber maakte Nobuharu Matsushita zijn testdebuut. De Japanner komt normaal gesproken uit in de Formule 2, en dat is wel andere koek dan de Formule 1, merkte hij tijdens zijn 121 testronden. ” De auto produceerde veel meer downforce en grip dan ik in de Formule 2 gewend ben. De mogelijkheid om extreem laat te remmen voor bochten was een geweldige sensatie. De processen van het team liggen op een erg hoog niveau.” Een dag eerder stapte Gustav Malja in bij Sauber, een droom die werkelijkheid werd voor de Zweed. “Een Formule 1-auto besturen is iets waar ik al mijn hele leven naartoe werk en waar ik als kind al van droomde. Nu is die droom werkelijkheid geworden. Het was een positieve ervaring en ik heb veel opgestoken.” Toch lijken alle coureurs zich snel op hun gemak te voelen in de hedendaagse Formule 1-auto’s. Meer informatie over de testdagen op de Hungaroring, lees dan de vier belangrijkste lessen die we mee kunnen nemen.
Gerelateerd nieuws
Verstappen nog steeds in trek bij Mercedes: ‘Toekomst van Russell in gevaar’
18 juni 2024 17:15 - Nieuws
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws
Carlos Sainz over aanstaande transfer: ‘Alle mogelijke teams willen me hebben’
18 juni 2024 13:45 - Nieuws