Zes teams reden in Abu Dhabi op de laatste Young Driver Test van het jaar. De een liet een paar oudgedienden opdraven, en het andere team koos juist voor echt talent. Tijd voor een overzicht
Samenvatting
Red Bull Racing, McLaren, Lotus, Sauber, Scuderia Toro Rosso en Caterham kwamen in actie op de laatste talententestweek in het jaar. Eerder dit jaar reden Williams, HRT en Marussia op Silverstone een Young Driver Test en op Magny-Cours kwamen Ferrar, Mercedes en Force India in actie.
Zo bleven er dus slechts zes teams over voor de ‘traditionele’ talententest na de Grand Prix van Abu Dhabi. Niet elk team vat het op als een talententest, maar gewoon als een normale testsessie. Zo liet McLaren de 31-jarige Gary Paffett, die sinds 2005 aan het team is verbonden, opdraven en mocht ook de 25-jarige Oliver Turvey wat rondjes rijden. De Engelsman reed dit jaar geen enkele race en startte in 2011 slechts in GP2-races.
Het team toonde wel haar goede wil door Kevin Magnussen, onderdeel van McLarens jeugdopleiding, op te laten draven. De Deen reed in twee ochtendjes ruim negentig ronden en noteerde op de eerste testdag gelijk de snelste tijd van de hele testweek.
Ook Lotus’ rijderskeuze roept twijfels over. Natuurlijk laat je de GP2-kampioen, Davide Valsecchi, rijden, maar is Nicolas Prost écht gekozen voor zijn talent? De keuze voor Edoardo Mortara is ook twijfelachtig: de 25-jarige Italiaan won in 2010 de F3-race in Macau, maar rijdt sindsdien geen formuleauto’s meer.
Gelukkig is er wel ruimte voor echte, grote aanstormende talenten als Robin Frijns en Antonio Félix da Costa. Beide coureurs reden twee testdagen. Laatstgenoemde reed beide sessies voor Red Bull. Frijns reed op de laatste dag voor de wereldkampioen, en testte op de eerste dag voor Sauber.
Het voordeel aan testen in Abu Dhabi is dat de omstandigheden ideaal zijn. Het is er nagenoeg altijd mooi weer en de faciliteiten van het circuit zijn een klasse apart. Er werden daarom de nodige meters gereden in het emiraat.
Dinsdag
Magnussen opende de eerste talententestdag als snelste. Zijn 1:42.651, die hij in de ochtend noteerde, werd de hele week niet meer verbeterd. De McLaren-junior werd op de hielen gezeten door World Series-coureur Félix da Costa, die maar 66 duizendsten langzamer was dan de Deen.
Magnussen klokte de tijd binnen veertig ronden, want ’s middags moest hij zijn McLaren afstaan aan Paffett. Omdat het zijn eerste meters waren in een Formule 1-auto, is de snelle tijd van Magnussen eigenlijk des te knapper.
Félix da Costa reed wel eens eerder Formule 1, en had ook de snelheid er gelijk goed inzitten. Na afloop was hij nog aardig onder de indruk. “Dit is de eerste keer dat ik met de RB8 op een fatsoenlijk circuit rijd, tijdens een degelijke test met goede banden, en: wow! Vooraf was ik wat gespannen maar als puntje bij paaltje komt zit het stuur op dezelfde plaats en de pedalen ook.”
Voor talenten als Da Costa is het dus vooral een kans om kennis te maken met de Formule 1, maar McLaren gebruikte de talententest ook om flink wat nieuwe onderdelen uit te proberen. “Gary werkte aan een uitdagend programma waarin hij zich vooral concentreerde op het evalueren van nieuwe aerodynamische onderdelen en verbeteringen aan de ophanging”, schreef het team in een persbericht na de eerste testdag. “Dit zullen we óf in de laatste twee races gaan gebruiken, óf volgend seizoen.”
Frijns reed zijn eerste serieuze Formule 1-test voor Sauber en noteerde daarbij de vierde tijd. Met 78 ronden reed hij anderhalve raceafstand. Na afloop was Frijns gesloopt. ““Dit was hard werken!”, zei hij. “Aanvankelijk vond ik het niet zwaar maar plotseling begon ik van alles te voelen, vooral tijdens het remmen. Ik ben nu erg moe en weet nu dat ik meer moet gaan trainen.”
Sauber liep niet te hard van stapel met de 21-jarige coureur. “We begonnen met wat installatierondjes zodat ik aan de auto en het stuurtje kon wennen. Dat was nog niet zo makkelijk. ’s Middags vond ik het lastig om de bandentypes te leren kennen.”
“Ik heb alleen nog maar op Michelin-banden gereden. Op de medium en zachte banden van Pirelli vond ik het na een ronde al lastig. Ik had het gevoel dat ik ze steeds slechter behandelde toen ik er juist voorzichtiger mee om wilde gaan.”
Sauber toonde zich onder de indruk van Frijns. “We hadden een goede dag met hem”, zei hoofdingenieur Giampaolo Dall’ara na afloop. “Hij heeft het goed gedaan en hield het ook fysiek goed uit. Robin gaf voor iemand van zijn leeftijd goede informatie aan ons. Hij heeft veel kilometers afgelegd en noteerde bovendien een goede tijd.”
“Voordat we een snelle tijd wilde klokken lieten we hem wat aerodynamische tests afwerken en reed hij op harde banden. In de loop van de middag lieten wij hem ook kennis maken met de medium en zachte compounds.”
Frijns was 1.1 seconde langzamer dan Kevin Magnussen, die in een McLaren de snelste tijd van de dag klokte. De tijd was goed voor de vierde plaats van het zevenkoppige deelnemersveld. “We hebben Robin geen enkele keer naar buiten gestuurd met de hoeveelheid brandstof voor een kwalificatierun”, aldus Dall’ara.
De sessie kwam één keer stil te leggen, nadat er met rode vlaggen werd gezwaaid na een spin van Luis Razia in de Toro Rosso.
Uitslag 6 november
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Magnussen
|
McLaren
|
1:42.651
|
|
40
|
2.
|
Félix da Costa
|
Red Bull
|
1:42.717
|
0.066
|
79
|
3.
|
Paffett
|
McLaren
|
1:43.407
|
0.756
|
44
|
4.
|
Frijns
|
Sauber
|
1:43.775
|
1.124
|
78
|
5.
|
Prost
|
Lotus
|
1:44.194
|
1.543
|
55
|
6.
|
Razia
|
Toro Rosso
|
1:44.691
|
2.040
|
67
|
7.
|
Van der Garde
|
Caterham
|
1:45.936
|
3.285
|
57
|
Woensdag
Félix da Costa verbeterde de tijd die hij dinsdag neerzette met nog geen halve tiende. Deze keer was het wél voldoende voor de snelste tijd van de dag. Sterker nog: de Portugees was op drie duizendsten na een halve seconde sneller dan Oliver Turvey in de McLaren.
Van der Garde eindigde, net als op dinsdag, als laatste. De Nederlander hield zich voor Caterham vooral bezig met aerodynamische tests en mikte dus niet op een snelle tijd. Op zijn laatste testdag kon hij zijn tijd van maandag in ieder geval wel met acht tienden verbeteren.
“We reden vandaag aanzienlijk meer ronden dan gisteren”, zei hij na de tweede testdag. “Vanochtend waren we opnieuw bezig met aerodynamische tests en reden we met verschillende afstellingen. Het team heeft hierdoor heel veel informatie verzameld dat van grote waarde is voor de laatste twee Grands Prix.”
“’s Middags reden we lange runs om banden uit te testen en om te onderzoeken hoe de auto zich gedraagt met verschillende hoeveelheden brandstof. In de slotfase reed ik op zachte banden een aantal runs die dichter in de buurt kwamen van de snelle tijden die je in de derde vrije training doorgaans wil klokken. De auto had alsnog meer brandstof aan boord dan in de kwalificatie maar ik ben wel tevreden met hoe we zijn geëindigd.”
Esteban Gutiérrez nam op de tweede testdag het Sauber-stoeltje van Frijns over. De Mexicaan, topfavoriet voor het tweede stoeltje naast Nico Hülkenberg, eindigde op dezelfde plaats als Frijns, maar was wel enkele tienden sneller. Ook was hij met 93 ronden productiever dan de World Series-kampioen.
Uitslag 7 november
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Félix da Costa
|
Red Bull
|
1:42.679
|
|
61
|
2.
|
Turvey
|
McLaren
|
1:43.176
|
0.497
|
62
|
3.
|
Mortara
|
Lotus
|
1:43.418
|
0.739
|
75
|
4.
|
Gutiérrez
|
Sauber
|
1:43.485
|
0.806
|
94
|
5.
|
Paffett
|
McLaren
|
1:43.771
|
1.092
|
41
|
6.
|
Cecotto
|
Toro Rosso
|
1:44.569
|
1.890
|
76
|
7.
|
Van der Garde
|
Caterham
|
1:45.106
|
2.427
|
72
|
Donderdag
Op de laatste testdag werd de tijd van Magnussen opnieuw niet verbeterd. Wel kwam GP2-kampioen Davide Valsecchi in de Lotus erg dicht bij de tijd van de McLaren-coureur. Magnussen mocht opnieuw achter het stuur kruipen, maar kon zijn snelste tijd van dinsdag niet evenaren. Gutiérrez noteerde voor Sauber de derde tijd.
Frijns kreeg zijn prijs voor het winnen van de World Series. Hij reed 53 ronden in de RB8 van Red Bull. De Nederlander bleef steken op 1:43.233 en kwam dus niet echt in de buurt van de tijden die Félix da Costa noteerde. Frijns hield daar al rekening mee en liet zijn dag daardoor niet verpesten.
Bovendien was Red Bull zeer tevreden over zijn test. “Hij greep deze kans met beide handen”, schreef het team in een persbericht na afloop. Frijns was ook tevreden. “Het was een lange dag en we hebben veel getest aan de auto. Ik denk dat ik het goed gedaan heb en het team heeft ook hard gewerkt dus ik ben blij met hoe het ging.”
“Vanochtend deed ik het rustig aan omdat ik wat aerodynamische test deed. ’s Middags deed ik mechanisch werk. Dat ging goed en ik denk dat het team veel informatie kon verzamelen. Ik wil Renault en Red Bull bedanken voor de mogelijkheid om in de snelste auto van dit moment te rijden.”
Uitslag 8 november
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Valsecchi
|
Lotus
|
1:42.677
|
|
86
|
2.
|
Magnussen
|
McLaren
|
1:42.827
|
0.150
|
51
|
3.
|
Gutiérrez
|
Sauber
|
1:43.093
|
0.416
|
80
|
4.
|
Frijns
|
Red Bull
|
1:43.233
|
0.556
|
53
|
5.
|
Turvey
|
McLaren
|
1:43.604
|
0.927
|
44
|
6.
|
Razia
|
Toro Rosso
|
1:45.286
|
2.609
|
68
|
7.
|
Rossi
|
Caterham
|
1:46.485
|
3.808
|
86
|
Tijdenoverzicht talententest Abu Dhabi
|
Coureur
|
Team
|
Tijd
|
Verschil
|
Ronden
|
1.
|
Magnussen
|
McLaren
|
1.42.651
|
|
|
2.
|
Valsecchi
|
Lotus
|
1.42.677
|
0.026
|
86
|
3.
|
Félix da Costa
|
Red Bull
|
1.42.679
|
0.028
|
140
|
4.
|
Gutiérrez
|
Sauber
|
1.43.093
|
0.442
|
174
|
5.
|
Turvey
|
McLaren
|
1.43.176
|
0.525
|
106
|
6.
|
Frijns
|
Red Bull/Sauber
|
1.43.233
|
0.582
|
131
|
7.
|
Paffett
|
McLaren
|
1.43.407
|
0.756
|
85
|
8.
|
Mortara
|
Lotus
|
1.43.418
|
0.767
|
75
|
9.
|
Prost
|
Lotus
|
1.44.194
|
1.543
|
55
|
10.
|
Cecotto
|
Toro Rosso
|
1.44.569
|
1.918
|
76
|
11.
|
Razia
|
Toro Rosso
|
1.44.691
|
2.040
|
135
|
12.
|
Van der Garde
|
Caterham
|
1.45.106
|
2.455
|
129
|
13.
|
Rossi
|
Caterham
|
1.46.485
|
3.834
|
86
|