Daardoor voelt Trulli niet goed aan wat er aan de afstelling van de wagen moet gebeuren om competitiever te worden. Lotus is al meerdere keren met een verbeterd systeem voor de stuurbekrachtiging gekomen maar die slaan vooralsnog niet aan. Trulli hoopt dat de problemen in Hongarije definitief verleden tijd zijn.
“Hopelijk heb ik dan een nieuwe stuurbekrachtiging”, vertelt de coureur uit Pescara tegen Autosport. “Ik hoop dat ik de auto vanaf dan beter aanvoel. Zonder de stuurbekrachtiging kan ik de auto niet goed afstellen of er een oordeel over vellen. Als iemand vraagt wat er aan de auto moet gebeuren zeg ik altijd dat ik het niet weet.”
“Ik probeer de auto zo goed mogelijk te rijden maar ik kan het team geen informatie geven. Nogal frustrerend, ja. Het is echter niet anders. Het is een ingewikkeld systeem, vertoont wat afwijkingen en geeft niet het juiste gevoel door. Ik ben heel precies en vooral aan het begin van het seizoen kostte het erg veel moeite.”
De stuurbekrachtiging geeft in de bochten volgens Trulli niet de trillingen door die echt van belang zijn voor een snelle ronde. “In een bepaalde hoek begint het stuur te trillen, waarop ik natuurlijk anticipeer. Ik reageer echter op informatie die niet goed wordt doorgegeven.”
Door alle problemen die Trulli momenteel heeft met zijn Lotus, denkt hij nog niet echt na over zijn toekomst. “Dat maakt me nu even niets uit”, stelt hij. “Wat me wel uitmaakt is dat ik moeite heb met iets waar ik plezier in heb. Daardoor denk ik niet aan de toekomst. Dat zien we wel weer.”
“Het team weet wat ik doormaak. Ze weten waarom ik soms snel ben en soms ook niet.”